prohlásila, že „legislativně to bylo odpovídající podle názoru pana Motyčky, ale chtěla bych mít tento názor ještě podložený právníky a znát, jakým způsobem se tyto aktivity realizují ve městech, kde to funguje." Není mi jasné kolika právníků se paní starostka ještě musí zeptat, a proč se město nezajímalo o to, jakým způsobem se to realizuje v jiných městech v těch čtyřech týdnech mezi květnovým a červnovým zastupitelstvem.
Vraťme se ale k radní Mergenthalové. Ta se den po posledním zastupitelstvu ve vlastní velmi „zajímavé“ tiskové zprávě za svůj postup pochválila, jelikož i přes jí iniciované zaříznutí návrhu je „zveřejňování daňových dokladů na internetu je dalším z řady kroků, kterým chceme občanům zpřístupnit hospodaření města Kroměříže a umožnit jim tak vykonávat veřejnou kontrolu.“ Tisková zpráva pokračuje tím, že „našim voličům jsme v komunálních volbách mimo jiné předkládali i slib, že se zasadíme o co nejtransparentnější fungování radnice města Kroměříže. “ Není od věci se tedy podívat jak se paní radní zasadila, jelikož se v tomto volebním období některé věci opravdu konečně pohnuly, a trochu i rozpitvat toto tiskové prohlášení.
Asi to nejzásadnější, tedy elektronické hlasování, pořídilo město až poté co chtěli někteří opoziční zastupitelé a živnostníci udělat na něj veřejnou sbírku. Ale díky za něj, jelikož když se stávají tajemník František Dočekal „zaučoval“ na svém postu, tak se někdy zastupitelé ani nedozvěděli výsledek hlasování. Na konci loňského srpna byl schválen návrh zmíněného zastupitele Motyčky na zveřejňování podkladů, které mají zastupitelé k dispozici, alespoň částečně i pro veřejnost, tak výpis z hlasování (č. 24) u paní Mergenthalové hlásí: NEPŘÍTOMNA. O pořizování audio záznamů z jednání zastupitelstva se tisková zpráva radní Mergenthalové zmiňuje, že tento návrh „podporu získal také“. A jak ho podpořila dotyčná při hlasování? Výpis z hlasování z 20. 12. 2012 (č. 18 a 19) sděluje dvakrát po sobě to samé: NEPŘÍTOMNA. A proč paní radní svůj protinávrh z červnového zastupitelstva ohledně zveřejňování faktur nevznesla už o měsíc dřív? Odpověď je prostá, jelikož výpis z hlasování (č. 15) opět u ní hlásí to co v předchozích případech: NEPŘÍTOMNA.
Komickým prvkem propírané tiskové zprávy radní za TOP 09 je i sdělení, že návrh „se musí opírat o připravovanou novelu Zákona o obcích. “ Na červnovém zastupitelstvu paní radní zmiňovala i podobný legislativní návrh, který předložil člen poslaneckého klubu TOP 09 a STAN Jan Farský. Zapracovat se tam kterýkoliv z těchto návrhů zákona může, leč nikdo nezaručí, že někdy vyjde ve Sbírce zákonů, aby byly platné: zmiňovanou novelu Zákona o obcích schválila vláda 9. ledna letošního roku, 23. ledna byl návrh rozeslán poslancům a od té doby dlí stále v prvním čtení, návrh poslance Farského byl ve sněmovně v prvním čtení loni 9. listopadu přikázán výborům a od té doby čtyřikrát Ústavně právní výbor a jednou Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj přerušili jeho projednávání. A poslanečtí spolustraníci nejsilnějších dvou koaličních partnerů TOP 09 na kroměřížské radnici, tedy ODS a ČSSD, se jej chystají řádně „vykotlat“, aby ho mohli pustit do dalšího čtení. Že by toto paní radní netušila nebo bylo odvolávání se na připravovanou legislativu clonou pro něco jiného?
Ale pokročme dále. Rozpaky v tiskovém prohlášení radní Mergenthalové vzbuzuje i věta: „Musíme připravit takový systém zveřejňování, který bude v souladu s principy ochrany osobních údajů .“ Zvlášť ve světle dalšího tvrzení v něm obsaženém, že nechtějí „nic šít horkou jehlou .“ Horkou jehlou však byly šity spíše argumenty paní Mergenthalové obsažené v jejím elaborátu. Výpis faktur se měl dle Motyčkova návrhu zveřejňovat v systému Gordic. Ten třeba využívá i město Cheb, jež ke zveřejňováním faktur přikročilo. Když nahlédneme do výpisu třeba z června letošního roku, tak tam nenalezneme nic co by se dalo označit osobním údajem. (Kromě toho s tímto postupem souhlasil na jednání zastupitele Motyčky a Kroměřížana na radnici i tajemník Dočekal, pozn. red.).
„Na tiskové prohlášení se nepřísahá,“ odpálkoval Jim Hacker svého osobního tajemníka Bernarda Wollyho v seriálu Jistě, pane ministře s jeho rozpaky nad pravdivostí obsahu komuniké ministerstva. Lépe to asi vystihnout nešlo. A my máme pod tíhou těchto „argumentů“ možná trochu jasněji proč v červnu ten Motyčkův návrh, na kterém spolupracoval i Kroměřížan, zařízli.
(Autor je místopředsedou kroměřížské KDU-ČSL)
Příběh o snaze, aby město zveřejňovalo faktury, resp. jejich měsíční výpis, je vcelku tragikomický a tak nějak do Kroměříže zapadá. Když návrh předkládal zastupitel Pavel Motyčka na zastupitelstvu 30. května letošního roku poprvé, tak nebyl schválen jen kvůli tomu, aby se prověřilo, zdali neexistuje nějaká právní pochybnost. Posudek Ekologického právního servisu i stanovisko vedoucí Oddělení kontrolního a správního odboru živnostenského úřadu Veroniky Škrabalové, jež prezentovala na dalším zastupitelstvu na konci června, hovořily, že v tomto ohledu problém neexistuje. Na dalším zasedání to zastupitelé pod vedením radní a krajské zastupitelky Lenky Mergenthalové (TOP 09) zařízli s tím, že rada pracuje na vlastním komplexnějším návrhu, který zahrne i připravovanou legislativu. Aby nedávno starostka Daniela Hebnarová (ODS) pro Kroměřížský deník poněkud překvapivě