Proč nemáme v Kroměříži ekologickou MHD?

Na základě e-mailu zveřejňujeme názor na autobusovou dopravu od provozovatele linky č. 9 majitele společnosti Magic bus - pana Davida Petříka.

Byl to vlastně jen nápad, protože jsme ze všech médií slyšeli z úst pana Mgr. Sedláčka z KTS, jak je nemožné v Kroměříži MHD provozovat. Nejsou peníze na naftu, mzdy, náhradní díly a o nových klimatizovaných autobusech jsme ještě nedávno slyšeli, že to nemá efekt, protože autobusy pořád otevírají dveře a tedy nemá cenu klimatizaci používat. O tom, že by byly zavedeny linky do místních částí nemohlo být ani úvahy, neboť je to drahé a autobus by používali jen dva nebo tři lidé. Navíc by radnice musela koupit další nové autobusy. A proč radnice? Přece KTS na ně nemá peníze. Nechápu kam je dávají, když jejich kilometr provozu stojí více než 40,- Kč, přičemž cestující zaplatí zhruba polovinu, druhou polovinu zaplatí lidé parkující v Kroměříži (v parkovacích automatech) a to je nepřímá DOTACE. Jen pro srovnání jeden kilometr zájezdového autobusu stojí 26,- Kč. Když jsme paní exstarostce Mgr. Hebnarové dali v roce 2012 návrh na provozování ekologické MHD nebral jej nikdo vážně a my jsme chtěli městu ukázat, že to jde. Zprovoznili jsme tedy demonstrativně linku č.: 9 a mysleli si, že město řekne: ekologická, pohodlná, levnější MHD (tím myslím, že dotace města by byla jen tři miliony, proti současné dotaci, která je utržena z parkovacích automatů ve výši více než pět miliónů korun) to je super, pojďme do toho. Proti tomu radní tvrdí, že soukromá MHD je dražší, protože naše jízdné stojí u řidiče 10,- Kč, ale u KTS 8,- Kč při platbě kartou. Zapomíná se však na to, že kartu musíte za 100,- Kč koupit a že stejná služba, tedy zakoupená jízdenka u řidiče stojí 13,- Kč, což je o 30% více. Při provedeném průzkumu bylo zjištěno, že KTS v průměru na jízdném vydělá více než 10,- Kč na jednom cestujícím, tedy jízdné je v podstatě dražší. To se nebavím o turistech, kteří by při zmiňované platbě kartou zaplatili za první jízdu 108,- Kč. Takže pokud si kartu zakoupíte, až při 51. jízdě můžete říct, že jste zaplatili méně než 10,- Kč za jednu jízdu. A důchodci nad 70 let? U Magic Busu pojedete zadarmo. U KTS zaplatíte 50,- Kč za měsíc, nebo 4,- Kč za jízdu.

Srovnání autobusů: 

KTS 8 vozů pro MHD: 7x nízkopodlažní, 1x vysokopodlažní, 0 vozů s klimatizací, 1x s WIFI, 0 vozů na ekologické palivo, emisní norma EURO III – 6 vozů, emisní norma EURO IV (zelená plaketa) – 2 vozy 

Magic Bus 3 vozy pro MHD: 3x nízkopodlažní, 0 vysokopodlažní, 3 vozy s klimatizací, 3x s WIFI, 3x s pohonem na ekologické palivo CNG – stlačený zemní plyn, emisní norma EURO IV (zelená plaketa) – 3 vozy

Rada města a také zastupitelstvo však stojí za současným dopravcem MHD. Nevychází mi z této rovnice nic jiného než to, že pan Sedláček z KTS, je velmi dobrý „KMOTR“ pana starosty Němce, který diriguje celou radu a také zastupitelstvo. Pane starosto vzpomínáte si na to, když jste ve volebním programu ANO tvrdil, že chcete, aby v Kroměříži byla ekologická MHD? Jeden z místostarostů dokonce tvrdí, že si nechal zpracovat odbornou kalkulaci dopravy a odpisy uvedené panem Petříkem jsou špatně vypočítané. To je ale hloupá výmluva.

Pane místostarosto Motyčko, vystudoval jsem dopravní školu v oboru silniční doprava a přeprava a na téma CNG v dopravě jsem za podpory pana profesora Kováře z Vysoké školy ekonomické v Praze zpracoval nejrozsáhlejší práci o využití CNG v dopravě v ČR. S dovolením, kdo je tím odborníkem, kterého uvádíte Vy? Myslím, že nemá ani základní ponětí o silniční dopravě a o tom, že jsou nějaké dopravní školy možná někdy v mládí něco slyšel.

Další pan místostarosta chce, aby do Bílan jezdil autobus společnosti KRODOS? Ano už i jezdí navíc jednou denně a to jen na nádraží. Pane místostarosto Šindlere, víte vůbec o tom, že občané obce Bílany sepsali petici za to, aby zde dopravní obslužnost zajišťovala společnost Magic Bus a to formou MHD linkou do celého města? 

A do třetice. Pan místostarosta Vondráček, který má údajně právní vzdělání tvrdí, že na zakázku nad 200.000,- Kč musí být vypsáno výběrové řízeení. Pane Vondráčku, o nulu jste se spletl, je to u zakázek nad 2.000.000,- Kč. Pak tedy ale nechápu, jak je možné, že KTS pobírá nepřímou dotaci více než 5 milonů korun ročně na provoz MHD vybíranou z parkovacích automatů města Kroměříže. Nebo myslíte, že si může naše firma také otevřít nějaký ten parkovací automat a dotovat tak MHD? Vyčerpali jsme již mnoho možností jak se bránit, vyzkoušeli jsme Ministerstvo dopravy, Ministerstvo životního prostředí, Hejtmana Zlínského kraje. Vždy přišla stejná odpověď – nemůžeme s tím nic dělat. Obrátili jsme se tedy na jiné státní instituce, aby zvážili, zda není porušen zákon o veřejných zakázkách, hospodářská soutěž a zda nebyl spáchán trestný čin. 

A nakonec to podstatné pro občany, kteří nás prosí v dopisech o to, abychom MHD nerušili, ale rozšířili. Rádi bychom to samozřejmě udělali, ale jestliže jeden dopravce dostává dotaci (nepřímou, vybíranou z parkovacích automatů) na jeden kilometr více než 20,- Kč a druhý nula korun, je to jako byste na závodní dráze dali v závodu na tisíc metrů někomu náskok pětset metrů a ještě v médiích tvrdili, jak špatně se ten druhý připravoval. Protože jsme samozřejmě s tímto krokem zastupitelů ani v nejčernějším snu nepočítali, zvažujeme co dál. Dotaci na provoz dvou linek MHD v současné době platí naše společnost a nejsou to malé peníze, myslím, že kdyby druhý dopravce nedostal měsíc dotaci, okamžitě by skončil. Vím, že na tento krok čekají zastupitelé a hlavně současný dopravce. Proto s největší pravděpodobností ekologickou MHD nezrušíme, ale na nějakou dobu omezíme. V současné době celou situaci prošetřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, neboť Město Kroměříž evidentně zvýhodňuje jednoho dopravce. Za toto jednání mu může být udělena pokuta až do výše 10 miliónů korun. Přeji všem, kteří fandí ekologické dopravě v Kroměříži pohodlné cestování.

David Petřík.


Chcete-li vložit komentář, musíte být přihlášen.
Případně se můžete zaregistrovat.

Komentáře

13. 09. 2015 02:14 | Tomas
TPLK: Tak s tím Solarisem jsem se seknul, zaměnil jsem trolejbus s autobusy. Zase tak často do Brna nejezdím (a když využívám MHD, tak většinou "šalinu").

S těmi sedačkami tu byl nějaký problém, že někam namontovali plastové rovné (hladké), co kloužou, což u dospělých ještě nemusí být zásadní problém, ale malé děti padající ze sedaček už problém jsou (akorát teď opravdu nevím, zda se to týkalo teda trolejbusů nebo autobusů). Teď už myslím tam jsou sedačky ze "zdrsněným" povrchem sedáku.

------

Jinak jsem na to do budoucna zvědav i na vývoj a hlavně výsledek šetření. Upřímně mi je ta zarputilost zastupitelů docela divná, že zrovna v takové věci, kde se točí poměrně dost velké výdaje města, jsou v podstatně jednotní a pak se budou dohadovat o nějaké drobnosti.


09. 09. 2015 11:15 | TPLK
David Petřík: Děkuji za odpověď. Jestli můžu, budu na příspěvek krátce reagovat.

Pět autobusů? Ale pokud se nemýlím, tři z nich jsou zájezdové a vůbec se pro účely MHD nepoužívají? Není-li pravda? A jak to vypadá s tím jedním Rošerem? Je ještě ve Vašem pronájmu nebo jste ho předali dále?

Musím ale přiznat, že jste mě pozitivně překvapil, když jste zmínil možnost odkupu nových autobusů MAN. A taky věřím, že se ÚOHS bude Vaší žalobou detailně zabývat.
08. 09. 2015 19:33 | David Petřík
Přeji pěkný den,
tak tedy nejdříve ke klimatizaci. Naše firma má k dispozici celkem 5 autobusů s pohonem na CNG. Tři z nich jsou vybaveny velkou klimatizační jednotkou a dva malou. Takže tolik k tak diskutovanému tématu pana Ivoše, ale myslím, že si určitě ještě najde další otázky související s klimatizací. Co se týče otázky k vozovému parku, zde mi dovolte zmínit to nejdůležitější a to je, že všech 5 autobusů na CNG bylo zakoupeno z finančních prostředků firmy Magic Bus,s.r.o. a nikdo jiný na ně nepřispěl ani korunu. Bylo to z důvodu předvedení Městu Kroměříž, jak má vypadat ekologická a ekonomická MHD s dopravní obslužností do místních části Kroměříže. Nikdo jsme ani netušili, že to dopadne způsobem: táhněte se soukromou MHD k čertu, my (zastupitelstvo) Vás tady nechceme. Proto dnes případ prošetřuje Úřad pro ochranu hopodářské soutěže, kdy může Městu Kroměříž za zvýhodňování jednoho dopravce bez výběrového řízení udělit pokutu až do výše 10ti milionů korun. Stáří vozů je od 2001 do 2004 a počet ujetých kilometrů od 480tis. km do 850tis. km. Co se týče otázky jakou značku busů bychom zvolili, je to těžké. Pravdou je, že autobus roku 2015 vyhrál MAN s pohonem na CNG (nástupce našeho "žluťáska") a je pravdou, že na tyto busy jezdí téměř celá MHD ve Vídni. Určitě jste byli svědky, že jsme testovali snad nejvíce typů autobusů v historii na MHD v ČR. Jako nejlepší jsme se s řidiči shodli, že jsou právě MAN A 20 CNG a Mercedes Citaro CNG. Z malých plně nízkopodlažní Irisbus SKD CNG. Děkuji za pozornost a přeji pěkný den, David Petřík, Magic Bus, s.r.o.
08. 09. 2015 09:33 | Ivoš
Tomáš: teď už snad chápete co jsem zde celou dobu řešil, jde mi o férovost a nesnáším když se někdo chlubí tím co nemá. Aspoň pokud by se pan Petřík dokázal všem veřejně omluvit a nechal opravit v uveřejněném článku srovnávací tabulku s konkurencí, kde popisuje kolik klimatizovaných autobusů má on a kolik jich má KMTS.
08. 09. 2015 09:21 | Ivoš
Tomáš: zde přidávám kopii odpovědi, kterou zde v diskuzi napsal pan Petřík: Co se týče klimatizace, využívame ji, ale samozřejmě její účinnost je někdy nedostačující a v některých autobusech je namontována pouze pro řidiče.
07. 09. 2015 16:31 | TPLK
Tomas: Jenom taková malá poznámka - v Brně jezdí trolejbusy s kastlí od SORu ne od Solarisu, jestli jste měl na mysli tohle - http://foto.bmhd.cz/f/118/1179... . Možná však máte pravdu, Brno od loňského roku provozuje autobusy značky Solaris ( http://static.bmhd.cz/data/bmh... ). Který z těch dvou obrázků jste měl na mysli?

Když jsem však psal příspěvek, tak jsem měl na mysli úplně nový typ autobusu, pro který výrobce vytvořil své webové stránky v mnoha jazycích včetně češtiny( http://novysolaris.cz ). Tento typ byl představen loni na CZECHBUS a kromě dvou prototypů je už od června tento typ autobusů provozován soukromým německým dopravcem.

Co se týče uspořádání, tak pro něj platí úplně to samé co pro sedadla. Může být pro kteréhokoliv dopravce různé (ať už se týká počtu dveří, umístění prostoru pro kočárky, uspořádání interiéru....). A co se týče pohodlnosti sedadel? Při cestování MHD moc často nesedím (přeci jen, jsem zdravý 21-letý kluk a přednost mají jiní). Nicméně při nedávné návštěvě Francie a při častých jízdách se mi velmi pohodlně sedělo na tomto typu sedadel( http://www.gazetteinfo.fr/wp-c... ), výrobce COMPIN. Pravda, jsou to sedadla v tramvaji, ale klidně by se v užší verzi dala dosadit do autobusů.
06. 09. 2015 17:40 | Tomas
Ivoš: já pouze zachytil, že p. Petřík psal, že ty dva autobusy jsou vybaveny malou nebo slabší klimatizační jednotkou, ne že se jedná pouze o klimatizaci prostoru řidiče. Pokud to tak je a jedná se jen o klimatizaci pro řidiče (ať už je prostor řidiče řešený jako "budka" nebo otevřený do interiéru autobusu), pak ano, neměl by takovéto busy prezentovat jako že mají klimatizaci pro cestující, s tím souhlasím. Já to pochopil tak, že mají nějakou méně výkonnou klimatizaci oproti tomu prvnímu autobusu, ve kterém jsem se s problémy s klimou nesetkal ani v teplých dnech (ne těch tropických, to jsem MHD nejezdil vůbec)
Co se týká klimatizovaného prvního autobusu, pochybuju že účinnost je jen 10%. Co se týká účinnosti kdy takové vozidlo jezdí prakticky nonstop několik dní za sebou v tropech, pak je logické, že ta klima to neuchladí tak, jako za průměrného letního počasí, když "skáče" jen po městě po zastávkách a subjektivně pak můžu mít pocit, že to "špatně klimatizuje".

TPLK: ad Solaris - to jsou ty co jezdí teď např. v Brně jako trolejbusy? Ty mi teda (z hlediska cestujícího) moc nevyhovují - od sedaček (dá se změnit) ale zejména vnitřním uspořádáním autobusu a sedaček. Řidič samozřejmě může mít jiný názor, netvrdím že to není dobrý autobus (trolejbus) po této stránce.
05. 09. 2015 13:41 | TPLK
S tím spojením slov CNG a ekologický bych možná byl trochu byl trochu opatrný. Nedávno jsem četl, že třeba i studie EU řadí ekologičnost CNG na úroveň dieselových motorů. Proto když dojde ke zvýšení daně na úroveň dieselu, tak se ekonomicky kupovat CNG vozidla nevyplatí. Pevně však doufám, že tento jev jen tak nenastane, protože díky CNG jsou agregáty vozidla tišší než kdyby byly vybaveny klasickými dieselovými motory, což osobně hodnotím kladně.

Add. klimatizace - taky mám podobný názor jako Ivoš. První kusy pražských 15T taky nebyly nikdy prezentovány jako klimatizované tramvaje, ačkoliv řidiči mají pro sebe klimatizační agregát instalovaný. Pozor na to, tohle se může opravdu vymstít jakýmkoliv negativním článkem prezentovaným v například v Týdeníku Kroměřížska nebo v 5+2. A rázem číslo spokojených cestujících spadne "čirou náhodou" na 90%.

Třetí bod, o kterém se tu diskutuje, jsou dotace. Ano, dotaci na nákup autobusů lze získat a minimálně loni to bylo celkem snadné, protože z Operačního programu Životního prostředí se loni nevyčerpaly celkem slušné peníze. Co vím, tak i dopravní podniky v Brně, Ústí nad Labem a Opavě tuto dotaci využily loni využili tuto dotaci na nákup svých UrbanWaysů z Vysokého Mýta (a zejména v Opavě se původně počítalo, že svůj vozový park budou obnovovat pomalejším tempem). Ta dotace má však jednu striktní podmínku - nákupem nových autobusů se nesmí rozšířit vozový park - tzn. na každý pořízený vůz musí připadat jeden vůz, který se ekologicky vyřadí - nesmí se prodat! Což o to, vyřadit B931 by nebyl takový problém, ovšem vyřazovat Volva? Ano, ve Frýdku-Místku celkem nedávno vyřadili svůj jediný kus Volvo 7000 (obdoba našich nejstarších nízkopodlažních autobusů) z roku 2002, což se mi zdá celkem zbrklé. Myslím si, že by si minimálně někde v Polsku své uplatnění našel.

Teď bych se přesunul k tématu vozového parku MagicBusu. Nedá mi to se nezeptat. To Vaše nové Rošero je autobus, který byl mj. vystaven i na Czech RailDays? A máte ho pronajatý nebo už koupený? Přiznám se, že nejsem příznivcem takhle malých autobusů a doufám, že jich po Kroměříži bude jezdit co nejméně podobných typů. Další dva autobusy mám však rád. Oba jsou svým pohodlím sice vhodné pro spíše meziměstkou dopravu než pro příměstskou dopravu, ale tím lépe pro cestujícího. Líbí se mi zejména červený Neoplan. Nevím, jak je autobus náročný na údržbu oproti MANu a Rošera, ale oceňuje jeho nátěr, klidné jízdní vlastnosti, pohodlí sedaček a vzhled interiéru. Doufám, že při budoucím pořizováním nových autobusů se budete v některých ohledech inspirovat svým Neoplanem. Pravda, typ sedaček asi bude jiný, ale mohlo by se například udržet podobný vzhled interiéru. Kam se na to hrabou nové autobusy pořizované Krodosem. Můžu se zeptat, jak ty autobusy jsou staré a kolik toho mají najetého?

Jinak, ještě dotaz na závěr - které typy pro pořízení svých autobusů byste zvažovali v případě, že by radnice otočila svůj názor o 180 stupňů a přidělila by Vám kompletní síť MHD? Vím, že jste se vyjadřoval, že Volva kvůli ceně asi ne (byť to je škoda - zejména ty 2 poslední kusy pro mě to jsou nejhezčí autobusy MHD v celé republice a kdysi mi pan Szabó z KTS řekl, že to i po technické stránce dobrý nákup), ale co třeba takový Nový Solaris? Teď jsem o něm v novém ČS-Dopraváku četl článek a minimálně, co se týče ovladatelnosti vozu, tak ho profesionální řidič přirovnal k Mercedesům. Děkuji za odpověď :)
02. 09. 2015 17:36 | Ivoš
Tomáši, asi opravdu melu stále to stejné, to souhlasím, ale evidentně nechápete, že autobus který má klimatizaci pouze pro řidiče není možné prezentovat jako autobus který je klimatizovaný. Jde mi pouze o to, že se pan Petřík chlubí tím že má 3 klimatizované autobusy, ale není to pravda. Dělá z lidí hlupáky a to mi vadí!! Pokuď by jste se několikrát svezl v době horka tak jako já, tak by jste poznal že v autobusech firmy Magic bus žádná prezentovaná klimatizace není. Sám pan Petřík psal že dva ze tří autobusů mají klimatizovaný pouze prostor řidiče a ten jediný autobus (asi ten žlutý) má nějakou zabudovanou klimatizaci, ale vzhledem ke stáří tohoto autobusu bude účinost klimatizace tak maximálně 10%. A pokuď mám klimatizovaný prostor pouze u řidiče, tak se nejedná o klimatizovaný autobus. Autobus přece slouží pro přepravu osob a né pouze pro přepravu jedné osoby a to řidiče.
02. 09. 2015 01:31 | Tomas
Ivoš: jinak klimatizace bývají většinou dimenzovány na teploty okolo 30 stupňů pro klima střední Evropy. Pokud jsou tropy jako letos, není žádnou výjimkou, že to klima prostě neuchladí nebo vypoví službu, zvláště když to není 1-2 denní výkyv, ale třeba 14 dní jako nedávno. Ostatně třeba u takové SA by mohli vyprávět... Jinak se nezlobte, ale melete dokola pořád to stejné, přijde mi to cílené, ne že jste jen nespokojený cestující.
02. 09. 2015 01:27 | Tomas
Já teda nevím, MHD nyní v KM využiji pouze občasně zejména pro cestu z/na nádraží. Nicméně WI-FI mi fungovala v pohodě, což je co říct, protože můj telefon si často dělá co chce a k wi-fi se nepřipojí tam, kde ostatní nemají problém (ve žlutém buse). Co se týká klimatizace, nevím jak za tropických teplot, to jsem MHD nejel, ale jinak jsem vždy poznal, že jedu v buse, který klimu má. A přimlouval bych se za to, že by ji měly mít všechny nové autobusy v MHD, ať už je bude provozovat kdokoliv. Už jen proto, že ve většině současných autobusů se nedají okna otevřít na více jak pár cm.
30. 08. 2015 20:51 | Ivoš
Malá klimatizační jednotka znaméná, že je klimatizován pouze prostor řidiče. Tím chcete tvrdit že provozujete klimatizované autobusy? Podle Vás stačí mít klimatizaci například v kabině u strojvedoucího ve vlaku a můžete pak udávat že vlak je klimatizován? Ve Vašich autobusech cestující nepozná že se jedná o klimatizovaný autobus, je tam brutální horko stejné jako v autobusech u KMTS nebo Krodosu. Prostě nám tu tvrdíte že Vaše autobusy jsou klimatizované malou klimatizační jednotkou, ale cestující to vůbec nepozná. To si pak můžete pozlatit sedačku pod řidičem a tvrdit že Vaše autobusy jsou ze zlata a nebo nám budete tvrdit že Vaše autobusy jsou elektrobusy, protože máte ve vozidle autobaterie. Každý cestující který se sveze Vaším autobusem pozná že tam máte brutální horko, ale vi budete z nás dělat hlupáky a tvrdit že autobusy jsou klimatizované. Ať si každý na to udělá svůj názor, ale myslím že jste jen pan chlubílek, který si hraje na něco co není a co ani nemá a nedokáže to bohužel přiznat. Všem doporučuji ať investují 10Kč a svezou se a sami posoudí jaký tam máte příjemný chládek. Vím že budete tvrdit že máte pouze malou klimatizační jednotku, ale malá klimatizační jednotka se rovná žádná klimatizační jednotka, stále je to jen chlazení v prostoru řidiče a chlubit se tím že tam má řidič klimatizaci je dosti hloupé, to vůbec nikoho nezajímá. To pak můžete psát že tam má i rádio, tlačítka a další ovládací prvky.
30. 08. 2015 09:46 | David Petřík
Pane Ivoši,
už jednou jsem Vám napsal, že byly pořízeny 2 autobusy s malou chladící jednotkou, tudíž její účinnost není taková jako té velké. To, že občas někdo ztratí v naše služby důvěru se stává. Dlouhodobým průzkumem jsme však zjistili, že se jedná pouze o 0,93 % osob (včetně zájezdové dopravy). A právě toto procento lidí by si dle mého názoru stěžovalo vždycky. Proto na tyto stížnosti nebereme ohled a snažíme se vyhovět těm 99% spokojených zákazníků, David Petřík.
29. 08. 2015 16:09 | Ivoš
Kazdopádně v článku tvrdíte že provozujete 3 klimatizované autobusy a KMTS nemá žádný klimatizovaný autobus. Podle mého názoru je to podvod !! Klimatizovat prostor řidiče a psát že autobusy jsou klimatizované je hodně odvážné. Je celkem jedno co jste zamýšlel, ale je důležité čím se chlubíte a jaká je realita. Ještě chci citovat: (Město však řeklo, že je to k ničemu. Z tohoto důvodu byly zakoupeny další dva vozy, které jsou vybaveny tzv. "malou chladící jednotkou") . To teda znamená, že si od města necháváte radit a když město něco řekne, tak se podle toho zařídíte. Město řeklo že klimatizované autobusy jsou zbytečné a tak jste pořídil neklimatizované autobusy a všude uvádíte že jsou klimatizované. To je docela zajímavá metoda. Jsem teda velice zvědavý, jak se k tomuto postavíte a zda stále budete uvádět že provozujete klimatizované autobusy. V opačném případě bych ve Vaše služby ztratil důvěru a určitě bych asi nebyl jediný.
29. 08. 2015 15:37 | David Petřík
Pane Ivoši,
určitě jsme nikdy lidi na klimatizované vozy "nelákali" a obecně nikoho nelákáme ve smyslu pojďte jezdit s náma, to trošku přeháníte. Prostě jsou zde nyní dvě společnosti, které provozují MHD a my Městu Kroměříž předvádíme, že MHD lze provozovat i jiným a hlavně levnějším a ekologickým způsobem. Při zakoupení prvního vozu, který je vybaven tzv. "velkou chladící jednotkou" jsme Městu Kroměříž chtěli předvést, že jde v MHD provozovat klimatizované vozy. Město však řeklo, že je to k ničemu. Z tohoto důvodu byly zakoupeny další dva vozy, které jsou vybaveny tzv. "malou chladící jednotkou" a uznávám, že tato není tak účinná jako ta velká, David Petřík.
29. 08. 2015 13:44 | Ivoš
Pane Petříku, nechápu teda proč uvádíte že Vaše autobusy jsou klimatizované, když to není vůbec pravda. Teplota ve Vašich autobusech v letních měsících je naprosto stejná jako je v autobusech společností Krodos nebo KMTS. Řekl bych, že je to podvod na cestující, protože lákáte lidi do klimatizovaných vozů, ovšem rozdíl v teplotách uvnitř vozu mezi konkurencí a Vámí není vůbec žádný!! V takovém případě by i Krodos mohl uvádět že má všechny vozy s klimatizací. Cestující by si v tomto případě zasloužili omluvu a už bych rozhodně nikde neuváděl že máte klimatizované autobusy, nazval bych to klamavou reklamou!
28. 08. 2015 23:12 | Petr Pálka
Pane Koutský, vesměs souhlasím s Vašimi názory k tématu, jen nevím, jak se popasovat s tím:"K tomu, kdo by měl MHD provozovat se přikláním k názoru, že by to mělo být město, poněvadž je zapotřebí posilovat městskou ekonomiku." Nevím, oč jde s tou městskou ekonomikou. Pravičák v té věci asi preferuje soukromého provozovatele s inovacemi a levičák asi jistotu obecní instituce. Snad považujete za silnou městsku ekonomiku plody práce politické struktury města, která bude mít zásadní vliv na všechny společnosti týkající se obsluhy potřeb občanů: Odpady, vodní hospodářství, sportovní zařízení, kulturní zařízení. atd. Nevím. V dějinách blízkých měst (Brno, Vídeň, Olomouc atd.) to vyzkoušeli a důsledkem byla časem nespokojenost velké části obyvatel nejspíš kvůli jakémusi zapouzdření tzv. elit v obci rozhodujících, které si časem příliš hrály své hry "já na bráchu (sestru, dceru, zetě, přítele) a brácha na mě"-.Jistěže lékem proti tomu je otevřenost všemožným otázkám a odpovědi na ně jak jen to jde a ne otřepané: "Já se raději stýkám s fyzickými lidmi." Než aby si dali práci s veřejnými odpověďmi na otázky kladené veřejně.
28. 08. 2015 20:43 | David Petřík
Pane Ivoši WIFI jsme v autobusech kontrolovali a je v pořádku, proto bych doporučoval zkontrolovat jestli není ve vašem telefonu či notebooku nastaveno něco jinak než má být. Co se týče klimatizace, využívame ji, ale samozřejmě její účinnost je někdy nedostačující a v některých autobusech je namontována pouze pro řidiče.
Pane Koutský Váš názor, že by měla posilovat městská ekonomika je pravdivý, to právě také chceme a tím, že bychom provozovali MHD by město při současném kilometrovém proběhu cca 280.000km za rok ušetřilo téměř 3 miliony korun. Moc ale nechápu, když naše společnost požaduje dotaci ve výši 10,- Kč/km a současná dotace pro KTS je více než 20,- Kč, jakým způsobem to posiluje městskou ekonomiku, děkuji za vysvětlení, David Petřík.
28. 08. 2015 18:31 | Vladimír Koutský
Zdá se mi, že naše staroslavná Kroměříž je spíše staromilská a "zabedněná". V technice BUS na CNG se vyznám jen orientačně, ale všechny informace na internetu hovoří o jejich provozní úspornosti a nespornému přínosu životnímu prostředí. To by pro vedení města mělo být rozhodující k jejich pořízení v nejkratším možném termínu s ohledem na případné současné závazky. Pro mne je jasným signálem výhodnosti to, že si takové autobusy pořizují města čím dál více. Naposledy jsem se dočetl, že Brno jich letos nakoupí celou stovku. A pokud jsou na MHD poskytovány dotace, tak si nedovedu představit, že na CNG by to nešlo. Mimochodem Ostrava na ně dotace dostala. Vše je to podle mne ve zpozdilostí kroměřížského myšlení a strachu rozhodovat o zásadních věcech. K tomu, kdo by měl MHD provozovat se přikláním k názoru, že by to mělo být město, poněvadž je zapotřebí posilovat městskou ekonomiku. A k parkovnému tolik, že uspořené prostředky za MHD se dají mnohostranně využít k prospěchu Kroměříže na mnoha místech. Pokud by si s tím na radnici nevěděli rady, poskytnu rád řadu námětů.
26. 08. 2015 21:25 | Ivoš
Každopádně v autobusu je brutální horko, klimatizovaný autobus vypadá trochu jinak. Tento týden se má zase oteplit a tak jsem moc zvědavý jaká bude v autobusu teplota.
26. 08. 2015 21:20 | Ivoš
Dobrý den, firmě Magic bus fandím, ale jsou věci které nefungují tak jak jsou zde prezentované a to mi celkem vadí. WIFI v autobusech vůbec nefunguje, zatím se mi ještě nepodařilo k této síti připojit. A to nejhorší je prezentována klimatizace, možná ji autobusy mají, ale buď ji řidiči nezapínají, nebo vůbec nefunguje a nebo je klimatizovaný jen prostor řidiče. Každopádně v autobusu je brutální horko, klimatizovaný autobus
26. 08. 2015 20:38 | Monika H.
Ekologickym autobusum fandim. Doufam, ze dotace dostanete! zdravim Vas a pevne nervy!
25. 08. 2015 18:49 | Tomas
Je to možné, pouze jsem chtěl napsat, co jsem se dočetl v rozhovoru se starostou města a vysloveně tam zmiňoval oblast dopravy. Už si nepamatuju, zda to bylo v Týdeníku KM nebo v Deníku, je to asi měsíc zpět. Osobně bych městu (KTS) přál, aby na tu dotaci nárok nemělo - pouze za to, jak se minulé i současné vedení radnice k tomu staví. ANO, bude líp...

Jinak co se týká té dopravy v rámci kraje, tak prakticky monopol ČSAD Vsetín již nese své ovoce, ovšem ne pro obce a občany, ale pro majitele dopravních společností Krodost / Vsetín / Housa - http://zlin.idnes.cz/obec-kost...
25. 08. 2015 17:57 | David Petřík
Pane Tomáši,
čerpat dotace z EU na nákup autobusů není tak jednoduché a myslím, že KTS na tuto dotaci ani nemá nárok, neboť jsem podmínky dotace dost podrobně studoval a současný dopravce nesplňuje několik kritérií pro nákup těchto autobusů, David Petřík, Magic Bus, s.r.o.
25. 08. 2015 15:50 | Tomas
Pan starosta se vyjádřil v rozhovoru, že je potřeba využívat více dotace a že jedna z oblastí, kde to lze, je právě doprava a MHD a nepřímo potvrdil, že se bude do MHD investovat touto, takže se prostě nakoupí za "evropské" peníze nové autobusy (dost možná také na CNG) a Sedláček bus pardon KMTS pojede dál. Navíc se do toho nebude moci 5 nebo kolik let šáhnout, protože "podmínky dotace" čímž se legálně zlikviduje možnost poskytnout dotaci jinému dopravci. Vsadím se s kýmkoliv, že se v projektu na MHD objeví mnohé z věcí, se kterými přišel p. Petřík / Magicbus. Ono vůbec doprava v rámci celého kraje je průšvih, v podstatě zde zůstal 1 monopolní dopravce, který si dělá co chce, o IDS si můžeme nechat ještě dlouho zdát a když přijde konkurence, tak ji úředně podusíme např. zákazem vození cestujících v rámci kraje. Podobně mi to přijde v KM, ale v menším....

Zároveň ANO starosta přišel s tím, že se "dlouho nezdražovalo parkovné" (co na tom, že Kroměříž patří k nejdražším městům v regionu) a že je potřeba tedy zdražit a zároveň i rozšířit placení (skryté dotování MHD) o další lokality. Mezi dalšími věci, která souvisí s dopravou (s MHD už tolik ne) zmíním např. to, že chce zlikvidovat parkování na průtahu městem. Čímž ovšem dosáhne akorát toho, že opět ubude zákazníků obchodům a podnikům okolo centra, o místních co tam bydlí se zmiňovat nebudu.

Takže shrnuto - Magicbus to má (bohužel) spočítané a vedení města hodlá zprznit dopravu všem, nejen těm, kteří dneska cestují s Magicbusem např. z těch Bílan či jiných mětských částí. Ale jistě se můžeme těšit na nějaký hezký PR článek, že MHD v Kroměříži má nové autobusy a přispěla na ně hodná EU. Co na tom, že provoz bude dále těžce ztrátový, na ten EU už asi přispívat nebude, to si zaplatíme všichni i když MHD ani používat nechceme. K tomu nějaká ta cyklostezka na průtahu městem, hurá!

Přihlášení do diskuze

nebo se můžete
Zaregistrovat »

Poslední komentáře

29. 01. 2016 - 17:30 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
Stávající senátor za Kroměříž M. Malý v rozhovoru poněkud militaristickém zmiňuje Kroměříž: „…Zažil jsem jeden ...
01. 12. 2015 - 16:18 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
Stalo se viz http://www.ado.cz/ Arcibiskupství převezme první domy z areálu kroměřížského zámku ...
30. 11. 2015 - 18:30 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
kk, jsem si toho vědom, ale nechtěl jsem směšovat nebo zaměňovat původní Vánoce starých křesťanů ...
Jen malá poznámka: podle Pravidel českého pravopisu z roku 1993 se Vánoce píšou s velkým ...
17. 11. 2015 - 17:21 | Petr Pálka
Report ze zastupitelstva 5. 11. 2015
A dodatek. Z kroniky města Kroměříže za rok 2012, kapitolka politické strany atd:: "KDU-ČSL ...
17. 11. 2015 - 17:10 | Petr Pálka
Report ze zastupitelstva 5. 11. 2015
Ze stránek facebookových Hnutí Zvuk 2012 https://www.youtube.com/watch?... ...
08. 10. 2015 - 17:47 | Petr Gremlica
V Kroměříži se diskutovalo o uprchlické krizi
Ano jste tu správně - co se vám nezdá, že na uprchlíky nenadáváme? Účastníci diskutovali - ...
Je fajn vidět, že o uprchlících se dá bavit i kultivovaně. Jak uvedl někdo v ...
Neskutečný článek, jsem vůbec na Kroměřížanovi? Ale tak hlavně že si účastníci rozumněli, lidé s ...
Na jednání společnosti Magic Bus a občanského sdružení Hortus Moraviae lze vidět podobnosti: V případě ...
22. 09. 2015 - 17:07 | Petr Pálka
Report z VI. zastupitelstva z 16.4.
V roce 2005 vydalo město Kroměříž nákladem 2000 kusů životopis Ludvíka Svobody z pera jeho ...
TPLK: Tak s tím Solarisem jsem se seknul, zaměnil jsem trolejbus s autobusy. Zase tak ...