Na základě e-mailu zveřejňujeme názor na autobusovou dopravu od provozovatele linky č. 9 majitele společnosti Magic bus - pana Davida Petříka.
Byl to vlastně jen nápad, protože jsme ze všech médií slyšeli z úst pana Mgr. Sedláčka z KTS, jak je nemožné v Kroměříži MHD provozovat. Nejsou peníze na naftu, mzdy, náhradní díly a o nových klimatizovaných autobusech jsme ještě nedávno slyšeli, že to nemá efekt, protože autobusy pořád otevírají dveře a tedy nemá cenu klimatizaci používat. O tom, že by byly zavedeny linky do místních částí nemohlo být ani úvahy, neboť je to drahé a autobus by používali jen dva nebo tři lidé. Navíc by radnice musela koupit další nové autobusy. A proč radnice? Přece KTS na ně nemá peníze. Nechápu kam je dávají, když jejich kilometr provozu stojí více než 40,- Kč, přičemž cestující zaplatí zhruba polovinu, druhou polovinu zaplatí lidé parkující v Kroměříži (v parkovacích automatech) a to je nepřímá DOTACE. Jen pro srovnání jeden kilometr zájezdového autobusu stojí 26,- Kč. Když jsme paní exstarostce Mgr. Hebnarové dali v roce 2012 návrh na provozování ekologické MHD nebral jej nikdo vážně a my jsme chtěli městu ukázat, že to jde. Zprovoznili jsme tedy demonstrativně linku č.: 9 a mysleli si, že město řekne: ekologická, pohodlná, levnější MHD (tím myslím, že dotace města by byla jen tři miliony, proti současné dotaci, která je utržena z parkovacích automatů ve výši více než pět miliónů korun) to je super, pojďme do toho. Proti tomu radní tvrdí, že soukromá MHD je dražší, protože naše jízdné stojí u řidiče 10,- Kč, ale u KTS 8,- Kč při platbě kartou. Zapomíná se však na to, že kartu musíte za 100,- Kč koupit a že stejná služba, tedy zakoupená jízdenka u řidiče stojí 13,- Kč, což je o 30% více. Při provedeném průzkumu bylo zjištěno, že KTS v průměru na jízdném vydělá více než 10,- Kč na jednom cestujícím, tedy jízdné je v podstatě dražší. To se nebavím o turistech, kteří by při zmiňované platbě kartou zaplatili za první jízdu 108,- Kč. Takže pokud si kartu zakoupíte, až při 51. jízdě můžete říct, že jste zaplatili méně než 10,- Kč za jednu jízdu. A důchodci nad 70 let? U Magic Busu pojedete zadarmo. U KTS zaplatíte 50,- Kč za měsíc, nebo 4,- Kč za jízdu.
Srovnání autobusů:
KTS 8 vozů pro MHD: 7x nízkopodlažní, 1x vysokopodlažní, 0 vozů s klimatizací, 1x s WIFI, 0 vozů na ekologické palivo, emisní norma EURO III – 6 vozů, emisní norma EURO IV (zelená plaketa) – 2 vozy
Magic Bus 3 vozy pro MHD: 3x nízkopodlažní, 0 vysokopodlažní, 3 vozy s klimatizací, 3x s WIFI, 3x s pohonem na ekologické palivo CNG – stlačený zemní plyn, emisní norma EURO IV (zelená plaketa) – 3 vozy
Rada města a také zastupitelstvo však stojí za současným dopravcem MHD. Nevychází mi z této rovnice nic jiného než to, že pan Sedláček z KTS, je velmi dobrý „KMOTR“ pana starosty Němce, který diriguje celou radu a také zastupitelstvo. Pane starosto vzpomínáte si na to, když jste ve volebním programu ANO tvrdil, že chcete, aby v Kroměříži byla ekologická MHD? Jeden z místostarostů dokonce tvrdí, že si nechal zpracovat odbornou kalkulaci dopravy a odpisy uvedené panem Petříkem jsou špatně vypočítané. To je ale hloupá výmluva.
Pane místostarosto Motyčko, vystudoval jsem dopravní školu v oboru silniční doprava a přeprava a na téma CNG v dopravě jsem za podpory pana profesora Kováře z Vysoké školy ekonomické v Praze zpracoval nejrozsáhlejší práci o využití CNG v dopravě v ČR. S dovolením, kdo je tím odborníkem, kterého uvádíte Vy? Myslím, že nemá ani základní ponětí o silniční dopravě a o tom, že jsou nějaké dopravní školy možná někdy v mládí něco slyšel.
Další pan místostarosta chce, aby do Bílan jezdil autobus společnosti KRODOS? Ano už i jezdí navíc jednou denně a to jen na nádraží. Pane místostarosto Šindlere, víte vůbec o tom, že občané obce Bílany sepsali petici za to, aby zde dopravní obslužnost zajišťovala společnost Magic Bus a to formou MHD linkou do celého města?
A do třetice. Pan místostarosta Vondráček, který má údajně právní vzdělání tvrdí, že na zakázku nad 200.000,- Kč musí být vypsáno výběrové řízeení. Pane Vondráčku, o nulu jste se spletl, je to u zakázek nad 2.000.000,- Kč. Pak tedy ale nechápu, jak je možné, že KTS pobírá nepřímou dotaci více než 5 milonů korun ročně na provoz MHD vybíranou z parkovacích automatů města Kroměříže. Nebo myslíte, že si může naše firma také otevřít nějaký ten parkovací automat a dotovat tak MHD? Vyčerpali jsme již mnoho možností jak se bránit, vyzkoušeli jsme Ministerstvo dopravy, Ministerstvo životního prostředí, Hejtmana Zlínského kraje. Vždy přišla stejná odpověď – nemůžeme s tím nic dělat. Obrátili jsme se tedy na jiné státní instituce, aby zvážili, zda není porušen zákon o veřejných zakázkách, hospodářská soutěž a zda nebyl spáchán trestný čin.
A nakonec to podstatné pro občany, kteří nás prosí v dopisech o to, abychom MHD nerušili, ale rozšířili. Rádi bychom to samozřejmě udělali, ale jestliže jeden dopravce dostává dotaci (nepřímou, vybíranou z parkovacích automatů) na jeden kilometr více než 20,- Kč a druhý nula korun, je to jako byste na závodní dráze dali v závodu na tisíc metrů někomu náskok pětset metrů a ještě v médiích tvrdili, jak špatně se ten druhý připravoval. Protože jsme samozřejmě s tímto krokem zastupitelů ani v nejčernějším snu nepočítali, zvažujeme co dál. Dotaci na provoz dvou linek MHD v současné době platí naše společnost a nejsou to malé peníze, myslím, že kdyby druhý dopravce nedostal měsíc dotaci, okamžitě by skončil. Vím, že na tento krok čekají zastupitelé a hlavně současný dopravce. Proto s největší pravděpodobností ekologickou MHD nezrušíme, ale na nějakou dobu omezíme. V současné době celou situaci prošetřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, neboť Město Kroměříž evidentně zvýhodňuje jednoho dopravce. Za toto jednání mu může být udělena pokuta až do výše 10 miliónů korun. Přeji všem, kteří fandí ekologické dopravě v Kroměříži pohodlné cestování.
David Petřík.