Včera 17. 2. proběhla v prostorách Knihovny Kroměřížska hodně zajímavá beseda s Ing. Jaroslavem Martínkem z Centra dopravního výzkumu (kde pracuje už 20 let). I když sám říkal, že většinou přednáší pro politiky a úředníky, tak věděl které informace vypustit aby nás nenudil a dostal se k tomu hlavnímu. (Tu stejnou přednášku přednesl v 16 hodin na radnici dopravní komisi)
Jedna z hlavních myšlenek byla, že musíme přestat přemýšlet o cyklodopravě odděleně, ale musíme začít víc přemýšlet o veřejném prostoru. Koncepčně. Dlouhodobě. Chtělo by to vrátit život do města, aby lidé nemuseli jezdit tolik autem.
Pěkné bylo i srovnání s městy jako Drážďany a Lipsko. Tato města na tom byla před 20-ti lety stejně jako naše a podívejme se, jak jsou na tom s cyklodopravou dnes oni a kde jsme my.
Aby se vše povedlo, tak se musí dohodnout 4 skupiny lidi: politici, úředníci, projektanti a občané.
7 klíčů, co musí město (i my jako občané) udělat aby se stalo přivětivým pro cyklisty (a tím pádem i pro nás)?
1) Musíme mít vizi (politickou) a musíme té vizi věřit - kvůli tahu na branku. Vize by měla říci, jak chceme, aby město vypadalo. Musí být založena na vyváženosti. Každá složka dopravy by měla být zastoupena asi z 25 % (chodci, cyklisti, automobily, hromadná doprava).
2) Vizi musíme aplikovat při úpravě územního plánu (ten by dle informací měli upravovat až nově zvolení zastupitelé). V územním plánu pak musíme řešit detaily a hlídat si je. Řešme i dopravu ze satelitů města - lidé musí jezdit do města a z města. Chceme podporovat hybnost lidí a ne aut!
Doporučoval nám shlédnout i tento film (trailer zde: http://www.youtube.com/watch?v=ckuF1dal5j4) - film se dá třeba ZDE zakoupit (líbilo by se mi, kdyby se udělalo veřejné promítání filmu před diskuzí o změně územního plánu)
3) Mít k dispozici průzkumy dopravního chování obyvatel. (Možná by se něco dalo najít ve strategickém plánu města). Vize musí být spojená s konkrétními čísly, tak aby město znalo stávající stav a mohlo si vytyčit svůj cíl, jak chce změnit mobilitu obyvatel. Většina měst danou statistiku postrádá, tudíž ani nemůže stanovovat konkrétní měřitelné cíle.
Příklad z Pardubic v porovnání s Německými městy http://www.youtube.com/watch?v=1yh37f2jTvw (5 minut)
4) Je potřeba mít zpracovaný generel dopravy. A v něm definovány nějaké konkrétní cíle vycházející z průzkumu dopravního chování obyvatel (například do roku 2020 vybudujeme 10 km cyklostezek). Tyto cíle se dají měřit a kontrolovat. Nejde v něm jen o cyklostezku ale o bezpečnost dopravy. Generel má ukázat jak řešit páteřní trasy. Stezky musí byt atraktivní nebo po nich lidé jezdit nebudou a budou si cestu zkracovat jinudy.
Generel dopravy má být o principech a zásadách - například:
Přednost integrace před segregací
Opatření mají sloužit k cílenému růstu používání jízdního kola
Zvýšení atraktivity jízdního kola jako každodenního dopravního prostředku
Využití nízkonákladových opatření
Postupný výběr úseků k realizaci
5) Musí vzniknout cyklokoordinátor - hlídač. Člověk, který bude hlídat, zda vše jde správným směrem. Měl by vyvolávat veřejná slyšeni a koordinovat je a skládat mozaiku informací.
6) Při budování podmínek pro cyklodopravu by se mělo postupovat následovně:
A) postupně budovat páteřní síť cyklotras - potřebuji se rychle dostat z A do B, musí zde byt základní trasy. Bez páteře to nejde. Páteře kopírují hlavní silnice.
B) utvářet celé město přátelské k cyklistům - zóny, cyklistické ulice, jednosměrky
C) údržba - nejen zimní období, ale i v létě (sekání trávy)
D) parkování kol
E) propojenost
F) služby a pedelky
7) Budovat marketing a osvětu mezi lidmi - co třeba značka KromBike? (inspirace http://www.pardubike.cz/)
I barevně značené cyklo-pruhy pomohou k pochopení. Vytvořit kampaň - třeba podpořit Evropský týden Mobility (16. - 22. září).
http://www.youtube.com/watch?v=HRsAOKGzDo8 (6 minut) - prezentace cyklodopravy v Pardubicích
Zkuste se zamyslet nad tím, že tu nemáme cyklisty. Máme tu ženy na kole, manažery na kole, máme lidi na kole. Pojďme dělat město pro lidi.