Cyklobeseda v Kroměříži s Jaroslavem Martínkem

Včera 17. 2. proběhla v prostorách Knihovny Kroměřížska hodně zajímavá beseda s Ing. Jaroslavem Martínkem z Centra dopravního výzkumu (kde pracuje už 20 let). I když sám říkal, že většinou přednáší pro politiky a úředníky, tak věděl které informace vypustit aby nás nenudil a dostal se k tomu hlavnímu. (Tu stejnou přednášku přednesl v 16 hodin na radnici dopravní komisi)

Jedna z hlavních myšlenek byla, že musíme přestat přemýšlet o cyklodopravě odděleně, ale musíme začít víc přemýšlet o veřejném prostoru. Koncepčně. Dlouhodobě. Chtělo by to vrátit život do města, aby lidé nemuseli jezdit tolik autem.

Pěkné bylo i srovnání s městy jako Drážďany a Lipsko. Tato města na tom byla před 20-ti lety stejně jako naše a podívejme se, jak jsou na tom s cyklodopravou dnes oni a kde jsme my.

Aby se vše povedlo, tak se musí dohodnout 4 skupiny lidi: politici, úředníci, projektanti a občané.

7 klíčů, co musí město (i my jako občané) udělat aby se stalo přivětivým pro cyklisty (a tím pádem i pro nás)?

1) Musíme mít vizi (politickou) a musíme té vizi věřit - kvůli tahu na branku. Vize by měla říci, jak chceme, aby město vypadalo. Musí být založena na vyváženosti. Každá složka dopravy by měla být zastoupena asi z 25 % (chodci, cyklisti, automobily, hromadná doprava).

2) Vizi musíme aplikovat při úpravě územního plánu (ten by dle informací měli upravovat až nově zvolení zastupitelé). V územním plánu pak musíme řešit detaily a hlídat si je. Řešme i dopravu ze satelitů města - lidé musí jezdit do města a z města. Chceme podporovat hybnost lidí a ne aut!

Doporučoval nám shlédnout i tento film (trailer zde: http://www.youtube.com/watch?v=ckuF1dal5j4) - film se dá třeba ZDE zakoupit (líbilo by se mi, kdyby se udělalo veřejné promítání filmu před diskuzí o změně územního plánu)

3) Mít k dispozici průzkumy dopravního chování obyvatel. (Možná by se něco dalo najít ve strategickém plánu města). Vize musí být spojená s konkrétními čísly, tak aby město znalo stávající stav a mohlo si vytyčit svůj cíl, jak chce změnit mobilitu obyvatel. Většina měst danou statistiku postrádá, tudíž ani nemůže stanovovat konkrétní měřitelné cíle.

Příklad z Pardubic v porovnání s Německými městy  http://www.youtube.com/watch?v=1yh37f2jTvw (5 minut)

4) Je potřeba mít zpracovaný generel dopravy. A v něm definovány nějaké konkrétní cíle vycházející z průzkumu dopravního chování obyvatel (například do roku 2020 vybudujeme 10 km cyklostezek). Tyto cíle se dají měřit a kontrolovat. Nejde v něm jen o cyklostezku ale o bezpečnost dopravy. Generel má ukázat jak řešit páteřní trasy. Stezky musí byt atraktivní nebo po nich lidé jezdit nebudou a budou si cestu zkracovat jinudy.

Generel dopravy má být o principech a zásadách - například:

Přednost integrace před segregací

Opatření mají sloužit k cílenému růstu používání jízdního kola

Zvýšení atraktivity jízdního kola jako každodenního dopravního prostředku

Využití nízkonákladových opatření

Postupný výběr úseků k realizaci

5) Musí vzniknout cyklokoordinátor - hlídač. Člověk, který bude hlídat, zda vše jde správným směrem. Měl by vyvolávat veřejná slyšeni a koordinovat je a skládat mozaiku informací.

6) Při budování podmínek pro cyklodopravu by se mělo postupovat následovně:

A) postupně budovat páteřní síť cyklotras - potřebuji se rychle dostat z A do B, musí zde byt základní trasy. Bez páteře to nejde. Páteře kopírují hlavní silnice.

B) utvářet celé město přátelské k cyklistům - zóny, cyklistické ulice, jednosměrky

C) údržba - nejen zimní období, ale i v létě (sekání trávy)

D) parkování kol

E) propojenost

F) služby a pedelky

7) Budovat marketing a osvětu mezi lidmi - co třeba značka KromBike? (inspirace http://www.pardubike.cz/)

I barevně značené cyklo-pruhy pomohou k pochopení. Vytvořit kampaň - třeba podpořit Evropský týden Mobility (16. - 22. září).

http://www.youtube.com/watch?v=HRsAOKGzDo8 (6 minut) - prezentace cyklodopravy v Pardubicích

 

Zkuste se zamyslet nad tím, že tu nemáme cyklisty. Máme tu ženy na kole, manažery na kole, máme lidi na kole. Pojďme dělat město pro lidi.

 


Chcete-li vložit komentář, musíte být přihlášen.
Případně se můžete zaregistrovat.

Komentáře

21. 02. 2014 11:31 | ja
Cyklostezka Chropyne - Plesovec se vybudouvala za 14 milionu a prej tam chybi uz jen zlaty osvetleni a Dragoun si koupil novy Mercedes....
21. 02. 2014 08:23 | pa
Kdyby se dělalo tolik co pro cyklisty i v jiných oblastech, to by byla paráda. Nevím, na co si tak mohou stěžovat? Někteří z nich jsou tak neomalení, že ohrožují jízdou na chodnících chodce a drze se pohybují tam, kde nemají co dělat.
Je hloupost myslet si, že se děcka zvednou od počítačů. Na to musíte jinak.
To co se vybudovalo cyklostezek bohatě stačí! Peníze jsou třeba na jiné, podstatně důležitější věci!
21. 02. 2014 01:16 | X.
Johny: Obecně, dlouhodobě. Ne teď v "zimě". Nabídka může vytvářet poptávku, ale vytvoření nabídky musí být na základě nějakých dat, zda je to vůbec reálné a ne že to funguje, že se sejdou lidi (na vehiklech, které by ani neměly na silnici co dělat), kteří na tom kole sedí 1x za rok při cyklojízdě a všem ukazují jak je to prima a musí se to řešit a pak v klidu jezdí pokrytecky zase autem (třeba jako blb Hudeček v Praze). No a pak je těch pár dalších šílenců, kteří na to kolo s galuskama vlezou i na sněhu a budou všem vykládat, že kolo je plnohodnotný dopravní prostředek a musíme na něm všichni jezdit, protože je to tak správný.

Jestliže potkám při hodinové procházce kolik, 10 cyklistů, z toho 8 jede jako hovado mezi lidmi po chodníku nebo nedodrží ani základní pravidla, to se mi u řidičů (a že někteří jezdí taky jako hovada) rozhodně nestává tak často.

K té Vídni jak ji někdo zmiňoval - opravdu tam můžete třeba na Am Graben jezdit na kole? Tak jak si to představují cykloaktivisti tady, že oni budou moci úplně všude včetně pěších zón? Protože oni můžou, mají na to jakési vlastní (pochybné) právo? Pěší zóna má být pěší zóna. Pokud má někdo potřebu pěší zónou vést nějaký průtah ulicemi pro cyklisty, tak to klidně může být normální ulice a ne pseudopěší zóna.

Jinak Vídeň je vyřešená dobře (taky na to měli tak nějak víc času a postupný vývoj, že...), ale zároveň tam mají ty cyklisti jiné chování i když jim člověk třeba z neznalosti vstoupí do "jejich" stezky nebo pruhu. Zazvoní a zavolají "promiňte, pozor jedu" apod., u nás tak akorát člověk schytá sprosté nadávky a to ani pumpičce nepřekáží, jen si dovolí se pohybovat po chodníku... Jo vlastně měl jsem konflikt s pumpičkou i ve Vídni. Bylo to samozřejmě cyklohovado od nás.

Alex: pokud jde o turisty, myslím že to docela jde, stezky / cyklotrasy jsou přece označeny. Navíc jako turista, když jedu někam kde to neznám, tak si vezmu mapku nebo se podívám kam jedu a je jedno jestli autem, pěšky nebo na kole. Jinak samozřejmě souhlasím, značení by mělo být i v terénu / ulicích aby se nestalo třeba to, že stezka uhne, není to nijak označeno a vás to pak hodí do frekventované silnice jen kvůli špatnému značení.
20. 02. 2014 20:37 | johny
X: "pokud vezmu poměr, kolik jezdí aut a kolik cyklistů, tak je to pro cyklisty fakt smutné skóre."

Jestli ono to nebude tím, že máme stále astronomickou zimu (ač to za okny úplně nevypadá),

Jestli ono to nebude i tím, že někdy nabídka může vytvářet poptávku.
20. 02. 2014 10:33 | Alex
No myslím že než řešit kudy Kroměřížan projede město není to hlavní. Řekl bych, že místní mají své zákulisní stezky, které se jim osvědčily. Jde spíše o turisty. Nikdy jsem nezkoušel projet město jako cykloturista v neznámém prostředí. Máme tady Moravskou stezku kolem Moravy, ale co když budu chtít odbočit do Chřibů nebo Hostýnských hor? Je tento průjezd městem označen? Já nevím, budu to muset vyzkoušet. Je nějaká mapa s vyznačeným průjezdem města? Třeba v infocentru?
Jinak ty pruhy v jednosměrkách hodně pomohly.
19. 02. 2014 22:07 | Petr Pálka
A co ten náš městský kroměřížský cyklokoordinátor? Vloni jste psali radostně - a městský zpravodaj též o jeho ustavení - ale bez udání jména. Kdo to vlastně je? Ať přednáší náměty a předkládá koncepce on.
19. 02. 2014 19:54 | Vít Kroutil
Nebo tato mapa: http://www.wien.gv.at/stadtpla...
v levém menu si zakliknětě "cycle path" a přibližte si mapu na centrum města.
19. 02. 2014 19:45 | Vít Kroutil
p. Koutský: Omlouvám se, s tím cykloterorismem jsem si to špatně spojil.
X: Myslíte tuto Vídeň?
http://www.bikemap.net/en/regi...
No jestli to tu bude jako tam, ta to beru všemi deseti.
19. 02. 2014 17:15 | Vladimír Koutský
K p.Kroutilovi - Nevím, zda-li píši nesrozumitelně, ale snad jsem zdůrazňoval vyváženost všech druhů dopravy ( cituji - Cyklisticky musí být zajištěna prostupnost napříč městem a k důležitým cílům ), ale pěšák by měl být preferován a chráněn všude. Mimochodem pokud vím, tak chůze je ten nejzdravěší způsob pohybu. A k sportu mé rodiny?? Město jsem reprezentoval v basketu a volejbalu, v obou sportech jsem dělal trenéra dospělých i mládeže, dcera hrála národní ligu volejbalu v Brně a synové alespoň hrají amatérskou fotbalovou ligu v Praze. Takže, můj vztah ke sportu a pohybu vůbec je velmi kladný. Jen není potřeba podléhat různým ismům.
19. 02. 2014 11:52 | x.y.z.
A co takhle Lavku rozdelit na pul - pul pruhu pro pesi a pul cyklopruh. Urcite by to slo, protoze kdyz se podivat od Lavky smerem k Albertu, kde pokracuje normalni chodnik, tak ten je presne v te šíři co Lávka a ten rozdelen presne takhle je a kola tam muzou, protoze je to dokonce povolenou znackou...takze Lavka by sla, jen chtit ! Mozna zase nejaky aktivista ale namitne, ze to vlastne nejde, protoze....ehmm, treba je tam spatny povrch.......i to se da resit nátěrem....takze co, budeme tu jen kecat, vymyslet proc to nejde, nebo se uz neco zacne v tomhle meste delat pro LIDI ?!
19. 02. 2014 10:31 | X
Vladimír Koutský: souhlasím, poměrně dobře napsáno
Vít Kroutil: Víte, mám bohužel dost zkušeností s různými cykloaktivisty jak v Brně, tak v Praze, kde je to už dovedeno do extrému a Brno následuje. Proto mám na tyhle různé vize a nápady pohled jaký mám. A to říkám jako člověk, který než se kvůli práci přestěhoval na nějakou dobu do Brna, jezdil na kole skoro každý druhý den, v Kroměříži do školy i pak do práce.
Bohužel se tato opatření většinou dělají bez koncepce, nátlakově a na úkor jiných účastníků provozu a chodců.
Rád bych věřil tomu, že většina cyklistů je slušných lidí, ale zkušenosti odjinud mi to bohužel nepotvrzují (pokud vezmu poměr, kolik jezdí aut a kolik cyklistů, tak je to pro cyklisty fakt smutné skóre). Osobně se divím, že při tom, co předvádějí třeba na cyklostezce kterou jsem měl pod oknem (kdy vletí plnou rychlostí zpoza domu na přechod pro chodce - řidič nemá šanci je vidět) že není mrtvých cyklistů více.
Je ale pravda, že to je dáno také tím větším městem. V Kroměříži bude více "normálních" lidí, kteří prostě to kolo vezmou a pojedou do práce, na zahradu a nemají potřebu si hrát na spasitele světa s tím, že auta jsou zlá a kola spasí svět. Nehrozí taky mraky studentů pseudosociálních škol, kteří nemají co dělat, tak vymýšlí ptákoviny případně po škole založí neziskovku, žijí z dotací a škodí ostatním (např. i na tomto serveru oblíbený brněnský pan Hollan, kterého mám to "štestí" znát).
Takže jak už se tu psalo, vyřešme nějaká konfliktní místa. Nicméně si stojím za to, že cyklista nepotřebuje mít nonstop stezky a vyhrazené prostory po celém městě jak tvrdí ti různí CDV a aktivisti. Jednak může normálně jezdit po silnici a jednak ho nezabije, když nebezpečné místo přejde jako chodec pěšky nebo objede o ulici dál. Řidič taky nemůže všude. To stejné pěší zóny.
I v tolik propagované Vídni nemůžu na kole všude resp. cyklostezky tam nevedou třeba v samotném centru, tak jak si představují někteří tady, že všude pustíme cyklisty a ostatní ať si trhnou nohou, protože cyklista je nejvíc ;-)

Abych to nenatahoval - pokud se to bude řešit s rozumem a ohledem na VŠECHNY účastníky provozu (a ne jak je zvykem omezovat auta), nemám proti tomu až tak nic. Ale na to nepotřebujeme teoretiky z CDV, kterým jde o vlastní kšeft ;-)
18. 02. 2014 18:47 | Vít Kroutil
X: nikdo přece neříká, že by se měli pruhy pro cyklisty malovat všude. Prosím nepoužívejte logické klamy (slaměný panák). Snad uznáte, že cyklista je proti autu i při lehkém střetu značně znevýhodněn.
Ad cesta do Vážan - taky bych jel tudy jako nejbezpečnější cestou - je nesmysl, aby byla po celou cestu nějaká speciální cesta pro cyklisty. Místo Zeyerovou bych radši jel Gorkého, ale i tak musíte přejet frekventovanou Moravskou... stejně tak někde musíte přejet Kotojedskou.
Je přirozené, že každý rozhoduje podle sebe a svých potřeb. Nedělejte prosím z cyklistů teroristy. Myslím, že lidi by se klidně mohli víc hýbat, ale cpát jim to samozřejmě nemůžu.
Můžu se zeptat na váš názor na výchovu dětí k tomu, aby se více hýbaly a neseděly jen u počítače nebo televize?
18. 02. 2014 17:24 | Vladimír Koutský
Mrzí mne, že jsem se pro nemoc nemohl zúčastnit setkání, tak tedy několik poznámek. Kroměříž má řadu dopravních problémů a ty by měl, alespoň pro začátek na papíře, vyřešit generel dopravy. Jeho vypracování jsem inicioval v r.2012 ve výboru pro rozvoj města a snad by se na něm mělo začít pracovat letos. Vloni proběhl dopravní průzkum., nevím však, které všechny druhy dopravy sledoval. Generel by měl být také jedním ze základních podkladů pro zpracování nového územního plánu. Součástí generelu samozřejmě musí být i cyklodoprava, ale jako vyvážená součást všech druhů dopravy. Nemůžeme zde zavést nějaký ( omlouvám se za ten výraz ) cykloterorizmus. Na prvním místě podle mého názoru jsou chodci a jejich bezpečnost, poněvadž i srážka s cyklistopu může být osudová. Nakonec i obyčejná chůze je zdravým pohybem a jak zde již někdo poznamenal, naše město se dá lehce, zdravě a časově nenáročně celkem pohodlně zvládnout pěšky. Musí být samozřejmě také dostupná auty, ať se jedná o zásobování či jinou osobní či technickou oblužnost. Cyklisticky musí být zajištěna prostupnost napříč městem a k důležitým cílům
( školy, sportoviště, případně úřady a možná i další ). Je tu důležitá celková vize a vyvážení celého systému a samozřejmě v rámci ní i cyklistická provázanost na mimoměstské trasy. A ještě k centru města. Těžko si dovedu představit cyklostezku např. ve Vodní ulici přes náměstí a Kovářskou, což je vlastně hlavní
( nebo by mělo být ) městské korzo a měli bychom si jej pěstovat.
A poznámka k lávce. Slušný cyklista ji jistě i slušně projede , ale případné slezení s kola na 70 m nikomu neublíží. Přistavět jeden pruh je otázkou alespoň 30,- mil. Kč.. Tak pro začátek směle k dobře promyšlenému generelu dopravy.
18. 02. 2014 17:08 | X
"výrazné omezení pro cyklisty a chodce" - Prosím Vás, kdy a kde se omezovali cyklisti nebo chodci v Kroměříži za posledních 20 let?
Zavedlo se placené stání, ze kterého řidiči dotují MHD (ok, proč ne), zavedly se cyklopruhy (který Vám nejsou dost dobrý, opravdu nevím co byste si jako představoval víc než možnost legálně jet jednosměrkou v pruhu). Průtah městem se udělal 1 pruh místo 2, čili opět opatření pro bezpečnost chodců a cyklistů. Asfaltují se (zbytečně) různé polňačky, takže už tam na kole ani nejezdím. Kde je něco pro řidiče, kterých je nejvíc? A nechoďte na mě s dálnicí, to není problém města a můžeme být všichni rádi že po letech slibů konečně se dá rozumně dojíždět na Brno.
Na tomto serveru se pořád řeší vyhazovaní peněz městem /oprávněně/. Ale že teď by se mělo vyhodit zbytečně dalších x milionů, tomu se tu tleská, je to sluníčkový ;-)
Prostě jsou to zbytečně vyhozené peníze.
18. 02. 2014 16:59 | X
Od mostu do Vážan? Kolem Moravy, pak kolem školy na Oskole, přes Slovan - Zeyerovu a pak zadem přes Pekelce.
Nebo normálně po silnici, na tu snad na kole nemůžu? Hledáte problém kde není. Cyklista je účastník provozu, má se podle toho chovat, pokud se bojí jet po normální ulici, sorry, nebudeme mu stavět extra stezky jenom proto, že se bojí.
18. 02. 2014 14:11 | Jarda1
Já nejezdím na kole, ani autem, takže se mě to asi netýká. Choďte pěšky jako já, stejně to město malé, a nebude potřeba vynakládat peníze na něco, na co nejsou:)
18. 02. 2014 13:42 | Petr G.
Pro X,Y a Jardu1:
"Cyklistika je řešena poměrně dobře" = cesty jsou nepropojené a chybí hlavní průtahy městem, kudy by se dalo bezpečně projet. Řekněte mi kudy třeba pojedete, kdy chcete jet od mostu do Vážan?

Z toho co píšete se mi zdá, že jste jen řidič a vlastně ani nechodíte pěšky. Ono totiž všechny tyhle pesimistické kecy znamenají v reálu pouze jednu věc - výrazné omezení pro cyklisty a chodce (ano je mi jasné že tomu budete tleskat - je to mráčkový).
Ty cyklo-pruhy a dosavadní řešení ve městě je vyřešeno špatně - v Brně to taky není ideální. Problém agresivity cyklistů není problém koncepce cyklodopravy, ale spíš společnosti. Já mám zase pocit, že jsou agresivní řidiči aut, takže dle vaší logiky nebudeme stavět silnice...

Ano vyřešme ty sporné problémy, ideálně levně, ale musíme vědět proč je řešit a jak a k tomu nám pomůže ta vize. Nyní se vše řeší AD-HOC. Nikdo lidem život neplánuje a nikdo vás nebude nutit na kole jezdit!

Zkuste se projet na kole do Uherského hradiště, do Pardubic nebo do zahraničí a pak porovnejte ten pocit jak se vám jede tam a jak tady. Cítíte se tady bezpečně? Víte bez přemýšlení kudy jet?
Nehledejte prosím problémy, ale řešení.
18. 02. 2014 12:54 | Jarda1
Ještěže (snad) na toto nebudou peníze.
18. 02. 2014 12:37 | Y
Alex: Sundavani znacek lze resit tak, ze se namaluji na chodnik, asfalt, dlazba nebo proste to co je na zemi a je to. Lavka se muze resit, pridanim dalsiho pruhu lavky vedle soucasne a je to, ale to by se muselo najit par penez, misto toho mame schvaleno par milionu na "uzitecnejsi veci" typu muzeum KK.....
18. 02. 2014 11:40 | Alex
Ta lávka je pro jízdu na kole taková sporná. Vím že je stejně široká jako stezka kolem Moravy, ALE když pojedou přes lávku nějací mladí divočáci tak může člověk uskočit tak akorát do Moravy. Na suchu se dá uskočit na trávník. Je mě jasné že když člověk jede pomalu tak si všichni vyhnou, jenže je tady to ALE.
Co mě vadí je podle podle mě alibistické sundávání značek v zimním období z cykloztezky na Obvodové a Spáčilové ulici. Takže jeden den jedete po cyklostezce a zítra po chodníku. A naopak. Je zajímavé že se v zimě nesundavají značky na cyklostezce u Moravy.
18. 02. 2014 11:34 | X
Lidi, neblbněte už i v Kroměříži, která je pro cyklisty řešená poměrně dobře, téměř všude se dá dojet vedlejšími ulicemi, na části z nich jsou v jednosměrkách i pruhy pro cyklisty.
Ono totiž všechny tyhle líbivé kecy v článku znamenají v reálu pouze jedinou věc - výrazné omezení pro auta (ano je mi jasné že se tomu bude tady tleskat, je to sluníčkový) a částečně pro chodce, pokud se začnou zřizovat nesmysly typu smíšená cyklostezka s chodníkem.
Mám s tím dost zkušeností z Brna, kde se teď tyto nesmysly začaly poslední rok dva prosazovat a výsledkem je, že cyklisti jsou čím dál agresivnější a ohrožují nejen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu. O nesmyslech typu pruhy v jednosměrkách, která pak ústí přímo do městského okruhu bez dalšího pokračování se ani nebavím. Zeptejte se lidí, co jezdí se zásobovacími auty nebo řidičů MHD, jak to všechno je "super a funkční".

Vyřešme v Kroměříži případná sporná místa pokud to jde, ale přestaňme plánovat lidem život, nechte je ať si rozhodnou sami.

Co se týká Lávky, vzhledem k tomu jak tam někteří experti jedou na kole "co to dá" bez ohledu na chodce, tak ten zákaz tam (bohužel) opodstatnění má. Druhá věc je, že městapo to vybírá jen tehdy, kdy široko daleko není ani noha. Ale tak co chtít po městapu, že. Ti jdou tam, kde se dá rychle narýžovat na prémie.
18. 02. 2014 10:55 | Karel
Například Lávka by měla být sjízdná i na kole legálně,ale místo toho tam krouží Městapo (čti městská policie) a vybírá pokuty.....

Přihlášení do diskuze

nebo se můžete
Zaregistrovat »

Poslední komentáře

29. 01. 2016 - 17:30 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
Stávající senátor za Kroměříž M. Malý v rozhovoru poněkud militaristickém zmiňuje Kroměříž: „…Zažil jsem jeden ...
01. 12. 2015 - 16:18 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
Stalo se viz http://www.ado.cz/ Arcibiskupství převezme první domy z areálu kroměřížského zámku ...
30. 11. 2015 - 18:30 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
kk, jsem si toho vědom, ale nechtěl jsem směšovat nebo zaměňovat původní Vánoce starých křesťanů ...
Jen malá poznámka: podle Pravidel českého pravopisu z roku 1993 se Vánoce píšou s velkým ...
17. 11. 2015 - 17:21 | Petr Pálka
Report ze zastupitelstva 5. 11. 2015
A dodatek. Z kroniky města Kroměříže za rok 2012, kapitolka politické strany atd:: "KDU-ČSL ...
17. 11. 2015 - 17:10 | Petr Pálka
Report ze zastupitelstva 5. 11. 2015
Ze stránek facebookových Hnutí Zvuk 2012 https://www.youtube.com/watch?... ...
08. 10. 2015 - 17:47 | Petr Gremlica
V Kroměříži se diskutovalo o uprchlické krizi
Ano jste tu správně - co se vám nezdá, že na uprchlíky nenadáváme? Účastníci diskutovali - ...
Je fajn vidět, že o uprchlících se dá bavit i kultivovaně. Jak uvedl někdo v ...
Neskutečný článek, jsem vůbec na Kroměřížanovi? Ale tak hlavně že si účastníci rozumněli, lidé s ...
Na jednání společnosti Magic Bus a občanského sdružení Hortus Moraviae lze vidět podobnosti: V případě ...
22. 09. 2015 - 17:07 | Petr Pálka
Report z VI. zastupitelstva z 16.4.
V roce 2005 vydalo město Kroměříž nákladem 2000 kusů životopis Ludvíka Svobody z pera jeho ...
TPLK: Tak s tím Solarisem jsem se seknul, zaměnil jsem trolejbus s autobusy. Zase tak ...