Tlak zlínské lobby hrozí omezit zdravotní péči v Kroměříži

Nově vytvářená krajská koncepce Kroměřížské nemocnice není lehkým čtením. A to ani pro lidi, kteří v oboru pracují. Ne tak pro novináře či občany-laiky.
O to víc se však o dokumentu - mezi zdravotníky s nadsázkou zvaném „krajská antikoncepce“ - mluví právě na půdě nemocnice.
Pracovníci nemocnice byli velmi znepokojeni už způsobem, jak se dokument dostal před koncem roku na světlo boží – kdeže nějaká prezentace, diskuze, řádná oponentura. K textu jsme se dostávali jako partyzáni přes zaheslovaný web, přičemž heslo se mezi kolegy šířilo „samizdatem“. Připomínky ke koncepci měly být přitom předány cca do 14 dnů.
Dokument sepsal kolektiv autorů, jejichž jména vesměs nikomu z lékařů kroměřížské nemocnice nic neříkají. Koncepci jednotlivých oborů zpracovávali prakticky jen a pouze primáři Baťovy nemocnice, takže první verze koncepce byla poplatná „zlínocentrismu“, jakoby za Otrokovicemi končil svět.
Už jen tímto začátkem si pokus o stanovení směřování zdravotnictví v kraji na další léta zajistil maximální míru nedůvěry. A vlnu nevole odborné veřejnosti, s tlakem na prodloužení termínu připomínek a zapracování podnětů i odjinud, než jen ze Zlína.
Za Kroměříž se ozvalo vedení nemocnice, lékařská komora, řada primářů (dr. Hrabec, dr. Mergenthalová, dr. Domes …), europoslankyně dr. Sehnalová a další.
Opravdu s velkým zadostiučiněním sleduji, že v poslední době se začínají o důsledky, které by měla realizace některých krajských plánů pro kvalitu a dostupnost zdravotní péče zajímat ti, kterých se to týká nejvíc – občané regionu, stávající, či potenciální pacienti, tedy vlastně my všichni.
Dovolím si několik poznámek z pohledu řadového lékaře, po letech zaměstnání v kroměřížské nemocnici už tak trochu patriota. Třeba poslouží čtenářům k zamyšlení.
1/ Kroměřížská nemocnice – jaké je její postavení ve zdravotnictví zlínského kraje
Vznikem krajského uspořádání dostal Zlínský kraj do vínku 4 nemocnice, zhruba na stejné úrovni – zlínskou, vsetínskou, hradišťskou a kroměřížskou. Oproti jiným částem republiky má velkou výhodu – optimální a logické geografické uspořádání, obdobný spád pro každé ze zařízení. Ale také jedno jablko sváru.
Kraj je relativně málo lidnatý a historicky žádná z nemocnic nebyla zařízením „vyššího typu, tedy fakultní. Po desetiletí se pacienti s málo frekventními diagnózami odesílali spádově na specializovaná pracoviště do Brna, Olomouce, popř. Prahy. Takový model byl logický, fungoval, a byl i ekonomicky optimální. Mohl by fungovat i dále, jenže…
S nástupem zlínské lobby na Kraj přišel politický tlak – je třeba vytvořit nové centrum, samozřejmě ve zlínské Baťově nemocnici. A tak Baťovka investuje, staví, buduje nová oddělení, polyká peníze. A stejně to nestačí, zlínská nemocnice vytváří stamilionovou ztrátu. Omezují se investice v bývalých okresních nemocnicích pod záminkou, že potřebujeme jedno obří centrum, které bude poskytovat prý nesmírně kvalitní péči pro všechny občany kraje od Lidečka po Morkovice.
A aby bylo ve Zlíně „do čeho říznout“, vyřešíme to zrušením solidně fungujících oddělení v bývalých okresních nemocnicích. Co na tom, že oddělení, která navrhuje „antikoncepce“ zrušit (nebo sloučit do tzv. společného lůžkového fondu – vždycky si připomenu slavnou scénu ze Švejka, jak se simulanti hlásí před postelemi jednoho takového c.k. oddělení) je namnoze kvalitnější, než mají v Baťovce?
A tak se ptáme, jaká je motivace „reformátorů“? Podle mě a řady kolegů více než zřejmá – je třeba najít důvod pro investice do betonu, další výstavbu a kšefty stavebních a dodavatelských firem. Žijeme přece v České republice, 2012. Koncepci nepochybně zatleskají také zdravotní pojišťovny – čím víc vzdálíme péči občanům, tím více se rozhodne na ni rezignovat a tím víc ušetří.
2/ Co by znamenala centralizace dle „antikoncepce“ pro Kroměřížskou nemocnici?
Zásadní problém. Pokud by došlo ke sloučení lůžkového fondu, de facto to znamená postupný útlum a zánik celých oborů. Nebude-li např. v Kroměříži ortopedický primariát, mladí lékaři se nebudou moci vzdělávat v oboru, aniž by strávili až 5 let(!) na stážích v jiných nemocnicích.
Dojde-li k útlumu urologie, ortopedie, gynekologie, porodnice, očního – nebude v Kroměříži práce pro anesteziology, pro sestry, pro pracovníky neklinických oborů jako jsou např. laboratoře, rtg… Pro personál sice nepříjemnost, ale se svou kvalifikací přežije – jen bude muset dojíždět, nebo změnit bydliště. A město Kroměříž zase ztratí kousek na významu.
3/ Co by znamenala centralizace dle „antikoncepce“ pro občany kroměřížského regionu?
Jednoznačné zhoršení kvality a dostupnosti zdravotní péče pro drtivou většinu občanů. Pro člověka zdravého to zní jako fráze, ale pokud nemůžete chodit, zadýcháváte se, je vám prostě mizerně, je už tak problém dopravit se třeba jen z Rataj do Kroměříže.
A tak uslyšíme v ordinacích od babiček, které budou potřebovat třeba výměnu kloubu nebo oční čočku: „…než dojíždět do Zlína, tak to už nějak dožijeme…“. A na místě kroměřížské nemocnice bude stát lazaret, jak se trefně vyjádřil redaktor Toman. Lazaret, kde se nikdo nebude chtít léčit, protože se mu zde nedostane péče na úrovni.
Moderní medicína je založena na spolupráci odborníků více oborů. Pokud některé obory vytrhnete, kvalita léčby se prostě zhorší. Jistě, můžeme pacienty s každou prkotinou z Kroměříže posílat do Zlína, ale i když pominu logistickou náročnost, už příliš dlouho pracuji, abych neznal praxi – z lazaretu se stane odkladiště ošetřovatelsky obtížných pacientů.
Navíc jistě brzy bude někdo hlídat, aby lékaři nenapsali příliš mnoho sanitek. Tohle chceme?
4/ Je na krajské koncepci něco pozitivního?
Jistě ano, alespoň pokus zmapovat situaci ve zdravotnických službách kraje. Ale to by měla být práce soustavná a nikoli úkol jednoho grantu.
Je třeba se ptát, jaké zdravotnictví chceme – zda veřejné, s jasně daným zadáním kraje, co občané potřebují, a jak je možné jim to co nejefektivněji poskytnout. V tom by ale měly mít hodně silné slovo i regiony, města a obce. Není možné efektivně nadirigovat jednu z nejhlavnějších funkcí samosprávy, zdravotnictví, jen z výše kraje. Kraj by měl pouze poskytnout platformu pro diskuzi.
Velmi žádoucí by bylo, aby se management nemocnic rekrutoval z velké části z řad odborníků z místní nemocnice, kteří znají dobře situaci a potřeby konkrétního zařízení. Je špatné, když se po každých krajských volbách třese křeslo s ředitelem nemocnice a přichází nový, který se teprve seznamuje s tím, co má řídit.
5/ Co můžou dělat proti plánům na omezení péče v kroměřížské nemocnici občané, co zaměstnanci?
Občané by se měli ptát před krajskými volbami kandidátů, zda budou podporovat centralizaci péče do Zlína. Pak by měli jít k volbám a uvážit, zda by neprospělo volit kandidáty nejen z Kroměřížska, ale i Vsetínska a Hradišťska. Jen to je šance zlomit moc zlínské aglomerace, která způsobuje potlačování rozvoje menších obcí a bývalých okresních měst.
V nemocnici je třeba přiznat si, že ne všechno funguje, jak má. Zamyslet se, co vyhání rodičky do jiných porodnic, pracovat na chování personálu, kdy jeden neochotný hulvát může zkazit práci desítek obětavých pracovníků. Nemocnice si musí pacienty hýčkat nejen odborně, ale i přístupem – jedině to je cesta k přežití.
6/ Mohla by být řešením privatizace nemocnic, popř. dlouhodobý pronájem soukromým subjektem, jak se píše v závěru koncepce?
Všichni vědí, že i ve Zlínském kraji doutná snaha o privatizaci - v době krize pro investora 100% byznys, nulové riziko. Na zdraví lidé obětují poslední korunu. Z pohledu kraje rádoby efektivní, nemusí se starat o ty zatracené nemocnice.
Jenže privatizací ztratí občané vliv na to, co a jak se bude léčit. Své zastupitele můžeme žádat, nebo nevolit. Soukromník (prakticky přichází v úvahu jen zdravotnický řetězec AGEL) se soustřeďuje na to, co vynáší, nikoli na to, co potřebují občané. Vytváří monopol a likviduje konkurenci.

Chcete-li vložit komentář, musíte být přihlášen.
Případně se můžete zaregistrovat.

Komentáře

20. 06. 2012 15:53 | Korzár

Dnešní zpráva z ČT: Nemocnice v Novém městě na Moravě oddělila okruh pitné a užitkové vody a ročně ušetří 10 mega. Tomu říkám rozumná úspora. Solární panely na střechách, zateplení, kogenerační jednotky na výrobu elektřiny a tepla.. tohle všechno jsou věci, které mohly být dávno rozjety už za vlády modrých nad kraji. Ti ale pořád považují zelenou barvu spíš za rudou. A přitom jde o tvrdé prachy, o které jde až v první řadě.. Místo toho se tu osekává všechno na dřeň a nešťastníci ožralci platí za noc víc než v Hiltonu..
06. 04. 2012 08:49 | Korzár

Tak poprvé to prý nějak zahaprovalo, snad to napodruhé klapne: http://aktualne.centrum.cz/dom...
06. 04. 2012 07:36 | Korzár

Tak to není jen zlínská lobby. Podle nového plánu VZP kroměřížská nemocnice přežije, jen pokud se oseká na 4 obory. A to ne v nějak vzdálené budoucnosti, ale od roku 2013. Je to pravda materiál k vyjednávání, ale tak velký tlak z další významné strany. Více v textu a grafice tady: « http://aktualne.centrum.cz/dom... »
27. 03. 2012 13:44 | Libor

Tety3 a 4, když nechcete nic o situaci v Klokánku napsat, zkuste zavolat na tel. 602783300, třeba vám pomohou.
24. 03. 2012 22:11 | teta4

Proč neuděláte rozhovor s tetama, které byly odejíty ??? Jak častá je výměna zaměstnanců ? Jak nestandardně si zajistila ředitelování pí.Petruchová ?Kdo tam dělá řidiče ? Kdo tam dělá správce ?Nikdo he nezná, ale papírově existuje. Kolik osob jede na placenou dovolenou s jedním dítětem Klokánku ? Proč se tetám neustále vyhrožuje ? Chodit do práce s neurozou, obavami a být neustále ponižován a šikanován je normální ? Tam opravdu nejde o děti !!! Bohužel.
23. 03. 2012 09:34 | teta 3

Ano přesně tak nikdo nenapíše nic konkrétně. Tak co to změnit. Ti co to nezažili jen těžko uvěří co se v Klokánku děje a co všechno je možné na tety vymyslet(šikana je slabé slovíčko).
21. 03. 2012 10:38 | pracující teta

Korzár: konečně někdo naznačil, co se děje v Klokánku. Ale nikdo z nás nenapíše od A až do Z co, není na tom nic divného, protože na naše místo má paní Petruchová dalších 50 tet.
Tety: paní Nováková by se měla řešit úplně někde jinde. Její nevhodné chování k tetám i dětem.
18. 03. 2012 19:56 | topkám

teta: To naprosto neadekvátní nadávání do hulvátů svádí k úvaze, že Vaše naznačování hrozných poměrů v Klokánku rovněž nemusí být zcela adekvátní. Souhlas s Korzárem a Q. Pokud opravdu máte nějaké závažné poznatky, napište to místo toho nadávání.
18. 03. 2012 19:02 | Richard Kreml

Díky za bohatou diskuzi k článku, o který mě požádal Kromerizan.cz. Jsem opravdu rád, že většině lidí není jedno, jak naše nemocnice vypadá a bude vypadat. Většina poznámek je k věci, těžko komentovat subjektivní pocity, že nemocnice tam nebo onde je lepší nebo horší. Musím se nicméně ohradit k pár výrokům:
1/ ... zaměstnanci nemocnice jezdí za ošetřením jinam... To je pitomost, musíte být konkrétní. Pokud se nedejbože narodí předčasně mimčo, je samozřejmé, že ho nebudou sušit na porodnici v KM, když ve Zlíně je skvělá novorozenecká JIP. Takže i jako zaměstnanec bych jel jinam. Ale moje žena například bude rodit v Kroměříži, a je také zdravotnice a situaci zná z první ruky. Stejně nemám problém nechat se ošetřit třeba na krčním, na urologii, i na interně (atd.), i když samozřejmě vím, na koho konkrétně se obrátím. Ale třeba s onkologickým onemocněním bych se obracel jinam. Tak je to ve všech nemocnicích na světě, některý obor je lepší, někde třeba právě mají personální problémy.
2/ ...kroměřížská nemocnice je špatná... Houbelec. Dělal jsem i v Přerově a můžu zodpovědně říct, že se v KM nemáme v globále za co stydět. Srovnávat kroměřížskou nemocnici třeba s FN v OLomouci je úplně mimo mísu, platby fakultkám a financování jsou v naprosto jiném řádu. Stejně vůči nekterým zařízením Agelu(napr. Třinec Podlesí) - smlouvy nemocnic s pojišťovnami nejsou stejné. Jsou neveřejné z prostého důvodu - jsou různé platby za stejný výkon. Navíc není cílem konkurovat fakultkám, ty by měly fungovat jako centra pro specializovanou péči (že zároveň řeší banality, je jiný problém)
3/ ad AGEL - neupírám řetězci schopnost v organizaci práce a umění vycucat ze systému co se dá, jenže AGEL je soukromý a co vyždíme, nemusí investovat zpět do zdravotnictví (to by bylo na celý článek). AGEL je vznikající monopol, až obsadí území, začne jako každý monopol zvyšovat zisk omezováním výdajů. Právě nyní vydal Heger vyhlášku o minimlním personálním vybavení oddělení - naprostá hrůza, jeden lékař ve službě na desítky lidí mezi životem a smrtí. Tak až bude monopol pevný v kramflecích, vyhlášku aplikuje. A lidi nebudou mít kam utéct. Obrátit se někam jinam? Vlevo AGEL, vpravo AGEL, všude AGEL...

Jak z toho ven? Velmi bych uvažoval o tom, aby se město snažilo převzít nemocnici od Kraje pod svá křídla. A klidně pak aplikovat některé prvky z řízení AGELu.
Omlouvám se za dlouhou litanii, ale ono to fakt nejde vysvětlit na dvou řádcích.
18. 03. 2012 18:17 | Korzár

Tety: stačí sednout, a to, co tu pořád dokola naťukáváte, napsat pořádně od A do Z? Co je na tom tak divného? Nečekejte na rytíře, za svá práva nebo správnou věc se musí vzít každý sám. Jestli je tento názor hulvátský, pak jsem hulvát.
18. 03. 2012 17:42 | teta 2

souhlasím s tetou, všichni vědí jak to v Klokánku chodí, to je velmi zajímavé, že o tom nepíšete, stačí se zeptat paní Perglové jak byla odstraněna paní Petruchovou a proč. Stačí spočítat zaměstnance Klokánku a počty rod.příslušníků paní vedoucí.
18. 03. 2012 16:39 | Q

teta: teto, Korzár vám to napsal správně. Tady přispívají lidé, kteří nejsou profesionální novináři, pověření řešením čehokoliv. Např. článek, pod nějž jste právě přispěla do diskuse, napsal pan MUDr. Kreml, který je lékař, nikoliv novinář. Takže i vy můžete sednout, něco o Klokánku napsat a poslat redakci. Navíc kdo o celé situaci bude vědět víc, než právě lidé, kteří tam pracují? To za vás žádný člověk "z venku" udělat nemůže.
18. 03. 2012 15:36 | teta

vzkazuju čemusi co se tady podepsalo jako Korzár.

Hulváte! HULVA´TE! řešíte tady kdeco ale Klokánek ten né, ten je vám šufafuk. Tady se jedná o děti vy barbaři!!!
17. 03. 2012 18:22 | dědek

díky za názor, ano máš korzáre pravdu, že je to možná "grafomanský" výlev, jen jsem chtěl reagovat na to co si tady mohu přečíst , a také řadu z toho vidím schovanou mezi řádky, ať vědomě či nevědomě. Ale číst příspěvky pana Komínka, který jenom napadá nenažrané politiky , mně přivedla k tomuto "grafomanskému" výlevu. Ale opravdu za toto vše mohou naši obecní či krajští zastupitelé - a jaké řešení vlastně navrhuje on?
17. 03. 2012 17:24 | Korzár

Dědku, nic ve zlém, ale tohle je diskuse k výměně názorů, ne ke grafomanským výlevům. Ta délka příspěvků je příšerná. Jen můj (stručný) názor.
Tety: Přístup k počítači zjevně máte. Dovolte mi tedy otázku: Kdo vám brání tu situaci popsat vlastnoručně? Adresu redakce máte nahoře vpravo. Vlastně dvě ptázky: Proč myslíte, že někdo bude něco řešit za vás?
17. 03. 2012 12:32 | tety

Prosím opakovaně: řešte Klokánek, ten každého zajímá, kolik zaměstnává pí.Petruchová rodinných příslušníků, jak jedná se zaměstnanci a další pikantnosti vám jistě tety rády sdělí. Jaká je tam flukruace zaměstnanců a jak jedná pí.Nováková s tetama.




17. 03. 2012 10:58 | dědek

tak mně přišel před chvíli e-mail. Krásně zapadá do tohoto tématu. Jinak bez komentáře - ať si udělá každý úsudek sám - kdo tu dělá koncepci zdravotnictví?
Demonstrace 27.3.2012 praktických lékařů!
Garanci dostupnosti zdravotní péče posuďte na následujících
příkladech sami.

Na základě vládního nařízení bude vše v pořádku, pokud zdravotní
pojišťovna pacientovi zajistí:

- praktického (dříve obvodního) lékaře, dětského lékaře, zubaře a
gynekologa ve vzdálenosti do 40 minut jízdy autem! To v praxi
znamená, že bude vše v pořádku, pokud bude váš nejbližší lékař bude
i 50 kilometrů daleko, protože to lze ujet za 40 minut! Tak daleko
budete moci mít lékaře, za kterým pojedete se střevní chřipkou,
vysokou teplotou, zimnicí… Tak daleko pojedete s plačícím dítětem s
vysokými horečkami, tam s ním budete v dalších dnech jezdit na
kontroly! Tam budete pravidelně jezdit pokaždé, když budete
potřebovat napsat recept na léky, které musíte pravidelně brát!

V některých okresech tak bude možné zrušit lékaře úplně, protože do
40 minut stihnou lidé vždy dojet někam do sousedního okresu! A
přitom bude všechno úplně v pořádku!

Že takové cesty neumožňuje stále omezované autobusové a vlakové
spojení? Že nemáte dost peněz na to, abyste si tak daleké cestování
hradili? To opravdu vládu nezajímá, to je váš problém!

- pokud váš zdravotní stav bude vyžadovat péči v nemocnici na
chirurgii, interně, gynekologii a porodním oddělení nebo na oddělení
ARO, stačí, když toto oddělení bude do 45 minut jízdy autem.

- když budete potřebovat nemocniční péči pro dítě, může být vzdálená
až 75 minut jízdy autem. S nemocným dítětem tedy budete možná muset
jet až do vedlejšího kraje!

- kardiochirurgie, neurochirurgie, cévní a hrudní chirurgie,
onkologie a náhledná lůžkové péče budou moci být do 180 minut jízdy
autem. Tedy do tří hodin! V tom případě budou v celé republice
stačit maximálně dvě nemocnice! Vždyť podle oficiálního plánovače
tras na webu je to třeba z Hranic na Moravě do Prahy jen 167 minut
jízdy.

Nově se stanoví také časový nárok na poskytovanou léčbu:
- náhrada kyčelního a kolenního kloubu - do 1,5 roku (78 týdnů)
- operace šedého zákalu - do půl roku (26 týdnů)
- mamografický scerning do dvou měsíců (8 týdnů)
- ostatní plánovaná hrazená péče, včetně onkologické!!! - 26 týdnů .

Odbory s návrhem nesouhlasí a požadují jeho zásadní přepracování!

Ministerstvo zdravotnictví ale na odborné připomínky, a to nejen
odborů, nereagovalo. Proti připravované vyhlášce, která ohrožuje
pacienty i zaměstnance, se proto spojil OS zdravotnictví a sociální
péče ČR, podporovaný ČMKOS, s Národní radou osob se zdravotním
postižením, Českou lékařskou komorou, Lékařským odborovým klubem,
Svazem pacientů, Radou seniorů a iniciativou ProAlt a společně v
úterý 27. března pořádají demonstraci v Praze před Ministerstvem
zdravotnictví.

Pokud vám není lhostejná budoucnost českého zdravotnictví a vaše
pracovní místo, přijďte v úterý 27. března 2012 na Palackého náměstí
v Praze! Demonstrace začíná pět minut po dvanácté!

Těšíme se na viděnou na Palackého náměstí.
Vedení OS Bc. Dagmar Žitníková předsedkyně
Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR
Koněvova 54/1107 130 00 Praha 3
http://osz.cmkos.cz/
17. 03. 2012 10:19 | dědek

Dobrý den, tak čtu komentáře a nad některými se pozastavuji:
a) koncepci zdravotnictví přeci udává ministerstvo zdravotnictví(TOP09) a to má zájem omezovat počet nemocnic a přichází pro laiky s jednoduchým návrhem: Když se neošetří v tom daném oboru určitý počet pacientů, tak je oddělení nerentabilní a zruší se. Samozřejmě vše se děje přes zdravotní pojišťovny, zejména VZP, které jsou ovládany správními radami, kde je převaha proministerských zástupců (Šnajdr ODS).
Ano byla přenesena pravomoc krajských nemocnic na kraje, ale nějak co se týče financování, tak tam se moc stát nesnažil pomoci (naposledy oddlužoval nemocnice Ráth- ČSSD).
A musí si každý přiznat, že zátěž financování nese kraj, vázaný praktikami zdravotních pojišťoven.
Že hospodaření kroměřížské nemocnice není ideální se ví. Nemocnice byla před minulými krajskými volbami zadlužena, i když se na veřejnosti bývalým vedením tvrdilo, že tomu tak není. Zadluženost totiž dovedlo velmi kvalitně zamaskovat a až následně kostlivci lezly ven.
A nutno si uvědomit kdo tenkrát převedl nemocnici na akciovku, prodal za hubičku ubytovnu , zrušil vaření jídla v nemocnici a řadu dalších objektů prodal a začal "velmi výhodně" kupovat služby.
Dnes bohužel akciovka nejde zrušit, ale stále je to lepší, pokud ji drží ve vlastnictví kraj,než ten nový hodný majitel (jak píše pan Komínek) protože statut veřejných či příspěvkových nemocnic zrušila naše současná vláda.

b) co se týká AGELu, tak je pravdou, že tam je lepší péče, také opět díky ministerstvu zdravotnictví a potažmo zdravotním pojišťovnám došlo k navýšení plateb od pojišťoven. Proč asi?
A pak se bude tvrdit, že peněz je ve zdravotnictví málo, tak si to milý občane budeš muset zaplatit. Nemáš na AGEL, tak máš smůlu. Proč myslíte, že usilují o získání zdravotní pojišťovny? Zatím ještě je řada nemocnic tzv. státních, ale až nebude?
Jo staré české přísloví říká, když ptáčka lapají pěkně mu zpívají.
Je to stejné jak dnes vidíme v zemědělství. Nabídneme laciné cizí zboží, zrušíme a zbouráme výrobny u nás , pár roků počkáme a potom pěkně zdražíme.
c) koncepci zpracovala Baťova universita a je samozřejmé, že se zaměřila zejména na Baťovu nemocnici. Byl to návrh, který se stále přepracová a přepracovaný, byl dán nebo bude dán k diskuzi přímo nemocnicím a jistě se neobejde od připomínek občanů, samozřejmě mám na mysli konkrétní věci , Je ale naším národním zvykem, když se stvoří nějaký návrh,víceméně pracovní, který nikdo neodsouhlasil a už se jde na veřejnost se strašením co všechno hrozného nám udělal ten zlý kraj. Ne, že by se i k takovému pracovnímu materálu nemělo diskutovat, ale mít konkrétní dotaz, připomínku ale i konkrétní protinávrh. Já tomu co se děje kolem nemocnice říkám strašení "Řeckem".
Ano blíží se volby a proto je potřeba , a zdravotnictví je téma, které se dobře politizuje, nakydat hnůj na dnešní zastupitele.

a na závěr, je s podivem, že jak se píše se ozývá paní doktorka Mergenthalová(TOP09) , nebylo by lepší, kdyby se přímo obracela na svého kolegu ministra? U doktorky Sehnalové se to dá čekat, ta koncepci zdravotnictví ČSSD nemění.

Kdy si už konečně občan uvědomí, že sice má své zatupitele v obcích a na kraji, ale celkovou koncepci stále řídí ministerstva a dnes "většinou" občanů zvolený pravicový parlament. Ono je velmi jednoduché napadnout třeba kraj, a dnes to dělá současná vláda mazaně, nepošle kraji peníze a kraji poraď si, zruš domovy důchodců, ústavy sociálné péče i ty nemocnice a obrať tak zlobu občanů na ně.




15. 03. 2012 19:08 | Petr Kominek

Pro Q: pokud to bude opravdu v duchu toho co píšete a bude to na úrovni hodné 21. století, potom jsem také pro a), jen ať nenažraní politici ostrouhají, ale mám obavu z kulišárny.
Pro Michaelu: naši milí zastupitelé, jak můžeme již hodnou řádku let sledovat, myslí především na sebe. Opakuji znovu 12.4. v 16 hodin na radnici je možné odpovědným položit zde kladené otázky přímo, jistě Vám rádi odpoví.
15. 03. 2012 15:24 | Michaela

Jak vidno, jedná se o vysokou politiku, či spíš maloměšťácké politikaření. Občan a pacient je zde zřejmě až na posledním místě. Myslím, že se najde i dost lidí, kteří byli s péčí v nemocnici spokojeni. Mám osobní zkušenost s léčením na několika odděleních - a tato zkušenost je dobrá. Zodpovědní lékaři, milé a starostlivé sestřičky, ochotný pomocný personál... Je to možná věc pohledu a nároků. Až budeme bez nemocnice, možná si to uvědomí i ti, kteří dnes na ni nenajdou dobré slovo. Tento problém se bytostně dotýká (či v budoucnu bude dotýkat) každého obyvatele města. Zde bych viděla petici a boj za zachování mnohem podstatnější a smysluplnější než v případě "sýpky" na Velehradské... A bojovat za zachování nemocnice mají lidé, které jsme si zvolili v komunálních volbách. Jsou na radnici proto, abychom nemuseli petice vyhlašovat kvůli čemukoliv a kdykoliv...Slovo ZASTUPITEL má jednoznačně znamenat, že se jedná o člověka, který zastupuje zájmy ostatních. Budou na to naši milí zastupitelé pamatovat??
15. 03. 2012 13:38 | Q

Petr Komínek: Pokud vím, tak varianta prodeje je v antikoncepci také zmiňována, ale je tam nedoporučena s tím, že by pak kraj ztratil možnost ovlivňovat kvalitu péče v nemocnici. (česky: ztratil by dohled nad finančními toky)
Porovnám-li obě varianty, tedy a) že nemocnici převezme nějaký zlý kapitalista - vykořisťovatel, který ji zachová aby mohl zbohatnout na našem zdraví a b) nechá si ji hodný a o blaho všeho lidu pečující kraj, který z ní udělá lazaret, hlasuji jednoznačně pro variantu a).
15. 03. 2012 11:58 | Petr Kominek

Jestli ono to všechno nespěje k tomu, aby mohlo být prohlášeno, že KM nemocnice je tak nerentabilní, že je nutné ji prodat (zprivatizovat) a potom se opět všechny oddělení vrátí jako rentabilní, akorát vlastník již bude jiný, usměvavý, příjemný a napakovaný.
15. 03. 2012 10:22 | občan

korzár: neobhajuji úsporné škrty, jen poukazuji na to že ty peníze tam jsou v těch zařízeních ale farmaceutická loby a loby dealeru přístrojů vytvářejí živnou půdu pro úplatky pro politiky a pro lékaře kteří zdůvodňuji nákupy ať už léčiv nebo přístrojů mnohdy zbytečných a pacient je jen nástroj a z nemocnic se staly jen zdroje jejich obrovský zisků .
Počty perzonálu - no byla tu i debata o kvalitě péče....a pamatuji si že sestřičky i přes fyzicky a psychicky náročnou práci byly vždy usměvavé a některé , které tu dobu pamatují jsou ještě dodnes v nemocnici a poznáte je podle ochoty a úsměvu i když velká část jich z finančních důvodů šla raději pracovat do psychiatrické léčebny.
14. 03. 2012 23:22 | Q

Korzár: Nemovitosti patří Olomouckému kraji. V Prostějově, v Přerově i ve Šternberku. Jak je to s vybavením nemám tušení, nicméně nebude asi problém to zjistit.
14. 03. 2012 22:44 | Korzár

Q: Díky. Agel je tam v nájmu, nebo ty nemocnice koupil?
14. 03. 2012 22:32 | Q

Tak ono se stačí podívat např. na stránky prostějovské nemocnice:
http://www.nempv.cz/obsah/defa...
nebo přerovské nemocnice:
http://www.nempr.cz/obsah/defa...
které obě patři pod Agel a srovnat s návrhem na lazaret v Kroměříži.
Dokonce i ve Šternberku, který má poloviční počet obyvatel než Kroměříž mají v nemocnici (také pod Agelem) oddělení, která u nás chtějí rušit:
http://www.nemstbk.cz/obsah/de...
Ať je AGEL jakýkoliv, byla by to pořád mnohem rozsáhlejší péče než ta, kterou na nás chystají naší oblíbení lokální politici.
14. 03. 2012 22:25 | Korzár

Což znamená? Že vyzobává rentabilní rozinky?
14. 03. 2012 21:26 | Vojta Navrátil

Ono u Chrenka v nemocnicích pod vlastnictvím AGELu může být dobrá péče, tím podstatným faktorem je ale její rozsah ...
14. 03. 2012 19:45 | Korzár

Občan:kdybych se obul do bot ďáblova advokáta, skoro bych řekl, že vaše vzpomínka na dobu minulou, kdy bylo na víc pacientů míň sester, lékařů a managementu, úsporné škrty spíš obhajuje. Ale možná mi jen ušlo, jak to bylo míněno.
Tonda K: Sousloví "privatizace zdravotnictví" ve mě upřímně řečeno v našich zeměpisných šířkách vyvolává husí kůži. Na druhou stranu jsem, pokud jde o péči (nemluvím o tom, jak třeba k některým nemocnicím přišel), o samotným AGELu nic špatnýho nečetl. A myslím, že kdyby tam něco špatně bylo, roznesli by Chrenka už dávno na kopytech. Můžu se plést. Jen úvaha..
14. 03. 2012 16:50 | Petr Kominek

V nemocnici máme v Dozorčí radě pana Malého, paní Číhalovou a také pan Nováka, myslím, že tito lidé by měli být první, kteří zodpoví všechny níže položené otázky. pvní dva jmenovaní politici budou opět usilovat o své dvelmi dobře placené brebendy, takže vzhůru na zastupitelstvo a ptejte se co již udělali a co bhiodlají dělat dále. Já jsem se zeptal a mnou dotázaný místostarosta Malý neřekl v podstatě nic, mluvili jen v zastupitelstvu přítomní lékaři. Ale to je málo, je potřeba, aby přišlo více lidí a ptali se nahlas a konkrétně a konkrétních lidí, příští zastupitelstvo je 12.4.2012 v 16.00 hodin na radnici, takže se na vás všechny budu těšit.
14. 03. 2012 10:10 | občan

jak bývalý zaměstnanec můžu napsat i svůj názor po 40 letech práce v této organizaci....zažil jsem několik ředitelů od komunistů,přes zubaře,ekonoma,lékaře,ekonoma a až po nynějšího manažera....a každy zde zanechal nějakou stopu ale jak piše pan doktor,vždy to byla stopa hlavně politická.Vyjímka bylo ředitelování Dr.Pšikala,který společně s p.Manďákem udělali z nemocnice to co je dnes.Po jeho smrti se z nemocnice stal jen dobrý nástroj na manipulaci s voliči....ať už na úrovni místní,krajské a nebo i celostátní...a být rukojmím ať už jako zaměstnanec nebo hlavně teď už jako pacient. A jak je už známo bližší košile než kabát a když dělá ředitele občan a spadově hlavně pacient KM nemocnice tak má na nemocnici daleko větší zájem než skvadra zlínský vyhozenců z krajské nemocnice kteří do práce přijedou v 9 a odjíždí co nejdřív hlavně aby je nikdo nějak moc neobtěžoval....Vím je to o koncepci zdravotnictví...ale hlavně je to na prvém místě o lidech ať už manažerech nebo perzonále u lůžka. Sebelepší koncepce nejde udělat bez lidí. Sebe lepší snaha lidí nemá smysl když není zájem se shora(jen před volbami) a pacient ten je až na ostatních pozicích zájmu.
Kdo vyzkoušel cestování,čekání v čekárně,čekání na výsledek a po celém dnu útrap cestování zpět z dalekých zařízení ví o čem píšu. V čase kdy je v KM nemocnice snad veškerá vyspělá technika(pamatuji kdy na oddělení kde leželo 45 pacientu a sloužila zde jedna sestra,vyšetření sestávalo jen ze základních vyšetření a lékaří vyšetřovali z velké časti hlavně zkušeností a znalostmi bez podpory moderních vyšetřovacích metod a lékařů byla jen třetina oproti dnešním počtům a pacientů třikrát tolik a to nemluvím o vedení nemocnice kdy jeden člověk dělal práci dnes minimálně tří lidí kteří nejezdí do práce za 10.000 ale maji minimálně 20.000-jezděte ze Zlína do Km.....)nedovolme třeba i tím jak píšou předpisatelé...dejme hlas poctivým lidem kterým jde o Kroměříž protože je to v moci krajských zastupitelů...pokud to nestihne současné soc.dem.ods vedení kraje zlikvidovat....a jestli nejsou namiste i nátlakové akce voličů a hlavně v tomto případě pacientů...jaké? ...ano jaké? nemáme v rukou ani diplomy(lékaři)ani peníze a moc(politici) máme jen svoje zdraví ,paměť a hlas kterým jim dáme do rukou moc ??!!
14. 03. 2012 09:58 | Vít Kroutil

Tonda K: Upřímně... těžko. I když nůž zrušení na krku by mohl sehrát nějakou roli. Ale zde bych raději tuto diskuzi opustil, protože jsem schopen se o tématu bavit jen na úrovni laické veřejnosti, která navíc naštěstí zatím žádnou službu od zdravotnictví nepotřebuje a doufám, že mi tento stav vydrží co nejdéle.
14. 03. 2012 09:38 | Tonda K

Byl bych velmi rád, kdyby se podařilo zvednout úroveň nemocnice. Jak však chcete dosáhnout toho, aby sestry a lékaři nebyli arogantní, když podle pana Michala je arogantní i ředitel nemocnice? Protože mám zkušenosti s nemocnicí ve Valašském Meziříčí, vůbec bych se nebál zdravotnického řetězce AGEL.
14. 03. 2012 09:13 | Vít Kroutil

stir6 a Tonda K: ještě by mohlo být řešení, aby pacienti bojovali za obojí... tedy zvednutí úrovně i zachování.
14. 03. 2012 09:07 | stir6

pan Tonda K má naprostou pravdu!!!
14. 03. 2012 07:47 | Michal

Když je ředitelem nemocnice pan Calábek, který pouze přes mluvčí vzkazuje, že nebude s veřejností komunikovat, jak se pak máme my lidi něco dozvědět? Rozhovory odmítal poskytnout už když byla vyhrocená akce "děkujeme, odcházíme." Když je ředitelem, má přece mít zájem na tom, aby byli pacienti co nejlépe informovaní.
13. 03. 2012 23:53 | TK

sandokan. Petr Pálka. No a co s tím? Co chtěl vlastně básník říci? To, že to ví i malé děcko? Tak už máme, co jsme chtěli, do rachoty zvesela !
13. 03. 2012 23:16 | Tonda K

Pravdou je, že Kroměřížská nemocnice má dlouhou dobu špatnou pověst. V prvé řadě je to přístupem personálu k pacientům. Tohle vám v soukromí potvrdí i lékaři z Kroměříže, kteří sami se jezdí léčit raději do Brna či jiných nemocnic, než se nechat ošetřovat v místní nemocnici. Podobně hovoří i pracovníci VZP. Za takové situace, kdy pacienti nejsou se "svojí" nemocnicí spokojeni, lze těžko požadovat, aby za její existenci bojovali.
13. 03. 2012 23:07 | Sandokan

Petr Pálka: Souhlas. Je to příliš třaskavé téma, než aby politici před volbami riskovali odpálit si v hubě granát. Ovšem veřejnost se taky zatím neozvala. Připomíná mně to trochu situaci v Holešově před pár roky. Když tam začínali budovat tu slavnou a dodnes prázdnou průmyslovou zónu nad prameništi, ozývali se jen jedinci. Pomoc nabízel Ekologický právní servis, leč marně. Nyní vytáhla do boje rozličná sdružení, ale vlastně už po bitvě. S tou kroměřížskou nemocnicí to asi dopadne stejně. Protestovat se začne, to jistě, ale až bude rozhodnuto.
13. 03. 2012 22:16 | Petr Pálka

Pane Kremle, je moc dobře, že jste poskytnul svůj náhled na věc "nezbytné racionalizace" či "rozumných nemocničních reforem" či "zlínské centralizace" v krajském zdravotnictví". Autor článku na Kroměřížanu, který se týkal osekání Kroměřížské nemocnice na podstatu tvrdil, že se čeká až na výsledky voleb, pak už to pojede... Nevím, nakolik se Váš pohled na věc kryje s pohledem zelených v kraji, zatím jste snad ale jediný (nebo jediní), který dal voliči něco na stůl k úvahám, to je nutné ocenit.

Přihlášení do diskuze

nebo se můžete
Zaregistrovat »

Poslední komentáře

29. 01. 2016 - 17:30 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
Stávající senátor za Kroměříž M. Malý v rozhovoru poněkud militaristickém zmiňuje Kroměříž: „…Zažil jsem jeden ...
01. 12. 2015 - 16:18 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
Stalo se viz http://www.ado.cz/ Arcibiskupství převezme první domy z areálu kroměřížského zámku ...
30. 11. 2015 - 18:30 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
kk, jsem si toho vědom, ale nechtěl jsem směšovat nebo zaměňovat původní Vánoce starých křesťanů ...
Jen malá poznámka: podle Pravidel českého pravopisu z roku 1993 se Vánoce píšou s velkým ...
17. 11. 2015 - 17:21 | Petr Pálka
Report ze zastupitelstva 5. 11. 2015
A dodatek. Z kroniky města Kroměříže za rok 2012, kapitolka politické strany atd:: "KDU-ČSL ...
17. 11. 2015 - 17:10 | Petr Pálka
Report ze zastupitelstva 5. 11. 2015
Ze stránek facebookových Hnutí Zvuk 2012 https://www.youtube.com/watch?... ...
08. 10. 2015 - 17:47 | Petr Gremlica
V Kroměříži se diskutovalo o uprchlické krizi
Ano jste tu správně - co se vám nezdá, že na uprchlíky nenadáváme? Účastníci diskutovali - ...
Je fajn vidět, že o uprchlících se dá bavit i kultivovaně. Jak uvedl někdo v ...
Neskutečný článek, jsem vůbec na Kroměřížanovi? Ale tak hlavně že si účastníci rozumněli, lidé s ...
Na jednání společnosti Magic Bus a občanského sdružení Hortus Moraviae lze vidět podobnosti: V případě ...
22. 09. 2015 - 17:07 | Petr Pálka
Report z VI. zastupitelstva z 16.4.
V roce 2005 vydalo město Kroměříž nákladem 2000 kusů životopis Ludvíka Svobody z pera jeho ...
TPLK: Tak s tím Solarisem jsem se seknul, zaměnil jsem trolejbus s autobusy. Zase tak ...