15. 03. 2012 - Alois Hýža
K napsání tohoto článku mně vyprovokoval jiný článek s nadpisem
Je Kroměříž městem lidí nebo aut ? a jeho následná diskuse.
Dovolím si tento nadpis doplnit:
a co cyklisté?-nezapomíná se na ně? Myslím že zapomíná.
Jestliže chceme hodnotit dopravu v našem městě komplexně, tak je nutno přihlédnout také k tomu, že městem každodenně projíždí poměrně velké množství cyklistů z okolních vesnic do zaměstnání a zpět, ve volných dnech převažují „hejna rodinných rekreačních výletů“ a ti to opravdu nemají při průjezdu městem vůbec jednoduché.
Mnoho cyklistů projíždí městem doslova se strachem. Připomínám,že nejsem žádný odpůrce automobilů, sám řídím auto v podstatě každý den už přes čtyřicet roků, stejnou dobu jezdím na kole a chodím pěšky, tak samozřejmě vím, jaké problémy vznikají při situacích a případných kolizích chodců - automobilistů - cyklistů. Mám za to, že ve městě by měli být preferovaní především chodci a cyklisté.
Jak je na tom město Kroměříž s koncepcí stezek pro cyklisty? Myslím, že velmi špatně. Těch několik vybudovaných, které jsou k dispozici je žalostně málo, a to jsou ještě převážně vyznačeny vesměs v ulicích v protisměru jízdy motorových vozidel, což,jak přiznávají i policisté je velmi nebezpečné. Navíc nemají prakticky žádnou návaznost na další komunikace a dá se konstatovat , že jsou vybudovány v podstatě nahodile.
Pokusím se uvést jeden příklad, kde jízda na kole se rovná hororu. Je to například ulice 1.Máje od světelné křižovatky - Městský úřad směrem ke kinu Nadsklepí. V pravém pruhu parkují pravidelně šikmo vozidla a velmi často hlavně dodávkové typy zasahují do volného pruhu často víc jak půl metru. A cyklistu jedoucího v tomto zúženém pruhu v tomto okamžiku předjíždí nákladní vozidlo a někdy také autobus MHD (ta odvaha „řidiče“ je fascinující). Co má v tomto okamžiku cyklista udělat? Má v podstatě dvě možnosti. Buď pevně držet řídítka a snažit se při jízdě neuhnout ani o centimetr na žádnou stranu, jinak může skončit pod koly předjíždějícího vozidla,nebo okamžitě zahnout doprava a „zapasovat se“ mezi šikmo stojící zaparkovaná vozidla.
Abych jen nekritizoval, existuje řešení? Podle mně ano. Zrušit šikmé parkování v tomto úseku, nahradit podélným. Úbytek počtu parkujících vozidel bude malý, a vznikne tak pruh široký minimálně jeden metr, v němž bude možné namalovat pruh pro cyklisty.
Další příklad. Pokud si stoupneme na začátku města směrem od Postoupek (ul.Kojetínská), cca na úrovni ulice Koperníkova, tak až po kruhový objezd na Náměstí míru stojí v odstavném pruhu podélně zaparkovaná vozidla,mezi nimi a volným jízdním pruhem je zase cca jeden metr volné místo na zřízení stezky pro cyklisty. Opět stačí bez velkých finančních nákladů namalovat jen čáru. V té souvislosti připomínám, že na Pionýrské louce za vchodem do Podzámecké zahrady je několik roků zřízen cyklocamp s možností levného ubytování pod stanem.
Uvedenou problematiku jsem minulých letech,bohužel jen ústně konzultoval s několika zainteresovanými lidmi a bylo mi odpovězeno, že se pracuje na celkové koncepci průjezdu městem pro cyklisty, ale že realizaci brání například vyřešení pokácení několika stromů u restaurace u „Ferbinka“ apod. Je jasné,že některá řešení budou vyžadovat značné finanční náklady, ale nemohu se zbavit dojmu, že v otázce budování cyklostezek naše město hodně zaspalo.
Na závěr několik otázek pro zainteresované: proč například v minulých letech při stavbě kruhového objezdu na nám. Míru se nepočítalo s propojením stezky pro cyklisty (místa je tam dost)? Proč není dokončena a vyznačena stezka ul.Ztracená ,kolem zámku až Bajda s vyústěním na ul. Kojetínská?
Dalo by se uvést několik dalších příkladů z jiných ulic, ale tento článek by měl především vyprovokovat další diskusi na toto téma a eventuelně reakci dopravní komise města Kroměříže.
Už se na ni těším a mám připraveny argumenty pro případné kritiky mých návrhů.