Červená nebo modrá. Kudy má vést obchvat Kroměříže?

Reaguji tímto na dvojstránku v Infonovinách věnovanou problematice obchvatu města Kroměříže.
Nechci se tímto článkem pasovat na dopravního experta ani odborníka. Ale má-li obchvat města fungovat jako vyloučení tranzitní zejména kamionové dopravy z města, je třeba uvažovat s výhledem na více než deset let.
Vzhledem k rozrůstající se zástavbě nových lokalit k bydlení není vyloučeno, že za dvacet, třicet let se stane obec Jarohněvice možná součástí města jako se stala obec Vážany. A vzhledem k této možné situaci bylo by krátkozraké posunout napojení plánovaného jihovýchodního obchvatu města na silnici č.432 od prostoru Drábkova autobazaru o několik stovek metrů dále k obci Jarohněvice.
Rozhodně lepším řešením by bylo vést komunikaci obchvatu od obce Kotojedy pod střelnicí Hvězda podél železniční tratě (Kroměříž – Zborovice) k nádraží Jarohněvice a nejlépe nadjezdem přes zmíněnou železniční trať, silnici (Jarohněvice – Drahlov a dále) a vodní tok KOTOJEDKA k jejímu napojením na silnici č.432 mezi obcemi Jarohněvice a Šelešovice. Svou verzi jsem doplnil odlišnou barvu do mapky uveřejněné v Infonovinách a předkládám ji v příloze.

Chcete-li vložit komentář, musíte být přihlášen.
Případně se můžete zaregistrovat.

Komentáře

08. 10. 2014 20:07 | Alex
Navazuji na téma staré dva roky. Už se nám ale vrací.V Kroměřížském zpravodaji č. 10, nás ve svém sloupečku paní starostka vybízí,abychom navštívili ryze praktickou výstavu ve foayer radnice. Má přinášet návrhy odborníků v rámci urbanisticko-dopravní studie Kroměříže.Můžeme ji nejen zhlédnout, ale i okomentovat. Tímto tedy tak činím. Našel jsem ve foajé spostu pěkných barevných plánů našeho města. Ani na jednom není kdo je autorem studie a žádný komentář co nám daný plán má znázorňovat. Pouze na jednom jsem našel odvolání na poválečné a padesáté roky. Asi tak dvoumilimetrovým písmem. Jížní obchvat šel do kytek a tady se opět objevuje odbočka z ulice J. Silného kolem Medkových rybníků, přes kdysi zrušený železniční přejezd, nový silniční most vedle mostu železničního a kolem trati až do Kotojed. Vždyť to je kopie jižního obchvatu, jen posunutá o několi set metrů vedle. Nebo cyklostezka Na Lindovce. Já myslel že hlavní tah cyklistů je kolem Moravy. Jestli někam odbočí, tak do Chřibů.Myslím, že občan který není zrovna autorem těch pěkných obrázků se v tom těžko vyzná.No jděte se podívat, můžete komentovat a mít připomínky.
19. 04. 2012 09:21 | 600

Tak jak dopadla beseda u U Klimesu?
06. 04. 2012 19:54 | Pepa

Klemente: ztráta času poslouchat bláboly a samochvalné a také jiné lidi zostouzející dalekosáhle nic neříkající projevy páně Malého.
Pokud budete chtít něco říci k obchvatu, přijďte 11.4. v 17 hodin do restaurace U Klimešů do Vážan a budete mít možnost. Vážaňák organizuje besedu, na kterou třeba přijde i kouzelník, pardon, Malý.
05. 04. 2012 13:42 | Klement

Nejsem si jist, zda zde na tomto fóru lze najít odpověď ke vzniku a smyslu obchvatu. Možná, pokud by se zapojil do diskuze někdo, kdo by byl vystudoval Právnickou fakultu, Pracoval jako mistr na stavbách,, byl zaměstnán na oddělení památkové obnovy podniku Průmyslové stavby ve Zlíně či v Okresním podniku služeb v Kroměříži a byl v době tvorby takovýchto plánů zodpovědným zaměstnancem Městském národním výboru v Kroměříži. Bylo by úžasné, kdyby v období 1987-1997 působil na speciálním stavebním úřadě Okresního národního výboru. A pokud by v době porevoluční, tak v letech 1997-2006 vedl Stavební úřad v Kroměříži, jistě vše stručně a jasně osvětlil. A kdyby byl v současnosti ještě předsedou Výboru pro územní plánování Zastupitelstva Zlínského kraje tak by měl mít i určité nástroje pro budoucí stav těchto utopických projektů. ... a kdyby to tak byl třeba ještě senátor.... rétor jasně a srozumitelně formulující - jako například tento:
http://www.youtube.com/watch?v...
Hned bych si také na tuto věc uměl udělat názor!
04. 04. 2012 12:40 | Zdenek

Dobry den, bydlim v Kotojedech na trase, kde by teoreticky obchvat mel vest, tudiz pro moji rodinu je jakakoliv varianta timto smerem spatna. Spokojime se zde s letadly od rannich a vecernich hodin, stejne jako s mysliveckou strelnici, kde se zeleni muzici o vikendech dovedou venovat svemu streleckemu konicku od brzkych rannich hodin. Rad bych videl cisla o poctu te transitni dopravy z uvedeneho smeru stejne jako uvahy o hodnotach budoucich.
02. 04. 2012 21:46 | Petr Pálka

Vladimíre Koutský,plakátky byly vylepeny na průčelí malého domku na nároží uličky spojující Malý Val s Kojetínskou ulicí, je to pozůstatek po někdejším Heinischově dvoře, a ještě po zídkách a na plakátovací ploše v blízkém okolí. Možná to byl oxeroxovaný zvětšený článek z novin, to už nevím, asi se někdo ze sousedství zlobil, že tam před hradbami vyroste něco nového.
01. 04. 2012 17:10 | Vladimír Koutský

Je to komický omyl, ale ta firma okradla řádové sestry ne o 300,- ale o
300 000,- Kč.
O plakátech nic nevím, ale obrázek byl v tehdejším Týdenníku Kroměřížska.
31. 03. 2012 23:14 | Petr Pálka

Pamatuji si na tehdejší boj pana Koutského dobře, po nárožích města byly vylepeny plakátky nazvané Parník z Mississippi v Kroměříži (jako ta nová LDN Na Valu) nebo tak nějak se to bylo uvozeno, s osvětlujícím textem, před polovinou devadesátých let to bylo velmi osvěžující, jakýsi projev ducha neklidu.
31. 03. 2012 20:25 | topkám

A.: Dvacet let to asi ještě nebude, ale téměř už asi ano.
31. 03. 2012 19:25 | A.

Topkám. k V.K. není podstatné kdo má pravdu, já si před lety letoucími(opravte mě) že ing.L.K.měl určité výhrady k nové" léčebně " a to z z architektonického hlediska, , že se tato budova do těchto míst nehodí ap. a psal o tom v místním tisku. Sám se dnes k tomu níže vyjadřuje. Kolik se tomu to 20let?
31. 03. 2012 19:09 | Vladimír Koutský

Milý A. , já se za svou identitu, ani otevřené názory nestydím, ale k věci. Dobře si na stavbu LDN na Malém Valu vzpomínám. Jako úředník stavebního úřadu jsem územní i stavební řízení promptně vyřídil. Jako soukromá osoba jsem vyjádřil svůj, možná příliš emociálně, negativní názor. Šlo mně však pouze o to, aby se objevily další varianty řešení a bylo možné vybrat tu nejlepší. Jedná se totiž o velmi exponované místo městské památkové rezervace. O takové postupu jsem se osobně snažil přesvědčit tehdejšího ředitele. Jak je vidět, doba vše zahladila a uplatnilo se takyarchitektonické pravidlo "všechno se ohledí". Co se však nezahladí jsou jiné lumpárny. Nemocnici tehdy stavěla firma, která na předcházející rekonstrukci staré budovy okradla řádové sestry o 300,- Kč. Po "objevení omylu" sice finance vrátila, ale zajímavé je že dostala novou, velmi lukrativní zakázku. Krátce po dostavbě pak zkrachovala. Další lumpárnou je, že původně bylo v nemocnici vyprojektováno klasické topení s plynovou kotelnou na střeše . A ejhle, najednou došlo ke změně stavby před dokončením a přešlo se na topení elektrické, dokonce snad přímotopy. Tomu jsem se snažil zabránit. Informoval jsem zdravotního radu Okresního úřadu, nic se však nestalo. Mluvil jsem také s matkou představenou, ta však vložila veškerou důvěru na tehdejšího ředitele. Dnes se běžte zeptat, jak se s takovou zátěží hospodaří. Situace po loňském roce je taková, že prosí věřící aby na provoz přispěli sbírkou. Nebojte se však, přesto všechno i já přispěji.
31. 03. 2012 19:05 | topkám

A.: Pokud se nepletu, pan Koutský tehdy netvrdil, že by léčebna na Malém Valu snad neměla být potřebná nebo funkční. Takže nechápu, kam touto poznámkou směřujete.
30. 03. 2012 21:43 | A.

Vladimí senior je Vladimír, před lety vedl duchaplné diskuze o ¨Malém Valu(nová budova léčebny) jak se mu to nelíbí a stejně tam stojí a je potřebná a hlavně funkční.

30. 03. 2012 20:21 | Q

Vladimír Koutský: Tak jsem chtěl před chvílí napsat něco podobného, ale předběhl jste mě. Děkuji. :o) V každém případě naprostý souhlas. Snad jen dodatek, že celostátní měření intenzit dopravy probíhá od r. 2000 každých 5 let, naposledy tedy v roce 2010. Výsledky jsou zde:
http://www.rsd.cz/Silnicni-a-d...
Za povšimnutí stojí město Třebíč, kde již několik let probírají téma obchvatu s tím, že hlavním argumentem je odklon "tranzitních kamionů" projíždějících po hlavní trase I/23 mezi Brnem a Č. Budějovicemi. Když pak člověk při pohledu na intenzitu dopravy zjistí, že před Třebíčí a za Třebíčí jsou pusté silnice, zatímco ve městě je celkem provoz, musí si zákonitě položit otázku, kde jsou ty tranzitní kamiony? Většinu dopravy opravdu tvoří doprava místní.
30. 03. 2012 18:31 | Vladimír Koutský

Kroměřížský jihovýchodní obchvat.
Jak je vidno, bouřlivé téma posledního roku stále zajímá. Jedná se trasování silnice II/432 od Zdounek na nový jihovýchodní ( JV ) obchvat Kroměříže směrem na ul. Jožky Silného a Hulínskou. Jeho definitivní podoba bude součástí územních plánů Zlínského kraje a města Kroměříže. Pokud se mám vyjádřit k variantám, pak volím raději modrou, ale v podstatě jej považuji za velký nesmysl. Praktici říkají, že „papír snese všechno“, tedy plánovat můžeme sebevětší hloupost. A nyní argumenty. Obchvaty silnic mají převádět dopravu, zejména tranzitní, mimo centra měst. To je zajisté potřebné, ale náš JV obchvat nepřevede skoro nic.
Dopravně je takřka bezvýznamný. Kvůli němu bylo provedeno speciální směrové sčítání vozidel, tedy odkud a kam kdo jede. Odborníci zjistili, že dnes by tuto trasu použilo cca 700 vozidel za 24.hod.. S použitím všech možných koeficientů to někdy za 20 let může být 2 100 vozidel/24hod.. Pro srovnání, naším městem na průtahu kolem Pedagogické školy projede 12 177 vozidel/24 hod. a dále po ul.Toavčovského až 16 800 vozidel ( dle sčítání dopravy z r.2008 ). Tedy na plánovaném obchvatu zanedbatelné číslo i včetně předpokládaného nárůstu ( Ten ovšem rozporuji, poněvadž již dnes je 1,3 vozidla na rodinu a zásadní nárůst se asi nedá očekávat. Pochybuji také, že směrem na Zdounky budou výrazně narůstat obyvatelé, nebo expandovat podnikání. Prostě fantasmagorie.). Nyní si vezměme ekonomiku. V červené trase s mostem přes Moravu se jedná o cenu cca 1,2 Kč miliardy a v červené 1,5. Při stavu naší ekonomiky a jejím výhledu, nedostavěné síti dálnic a rychlostních komunikací, technickém stavu stávajících komunikací, nedostatečném počtu obchvatů měst a obcí, kde průjezdy přesahují 10 000,-vozidel/24 hod., je evidentní naprostá všestranná marginalita toho našeho. Průzkum také ukázal, že u nás je problém v místní a ne tranzitní dopravě. Ale jak jsem se již zmínil, pokud to někdo musí a bude upokojen, pak směle malujme a plánujme.
V souvislosti s potřebou obchvatu se také hovoří o nutnosti dalšího mostu přes Moravu. Dle nynější verze by měl stát někde těsně za letištěm a představme si, že by ve směru od Hulína začaly jezdit kamiony do Kauflandu, možná i Billy a do firem u Kotojedského nádraží. Ihned zjistíme, že dopravu máme tam, kde jsme nechtěli, totiž u biocentra Bagrák, ke kterému se mimochodem hlásím jako jeden z původců.
Další obrovské nebezpečí je v tom, že trasou obchvatu se jaksi neformálně vymezí další „zajímavé“území v krajině. Dá se očekávat důrazný tlak na rozšíření územního plánu o další pozemky k zastavění. Expanze města do krajiny znamená zábor kvalitní orné půdy, narušení životního prostředí v okolí a zákonitě i značné zvýšení nákladů na jeho údržbu a provoz. Samé výrazně nežádoucí jevy. Již dnes máme několik desítek neprodaných bytů, další povolené i uvažované bytovky a odhadem více než 400 stavebních parcel a pozemků pro RD. V Kroměříži přitom počet obyvatel stagnuje a dokonce nyní i poklesl. Problémy města vidím úplně jinde než v tomto obchvatu a jeden je zcela aktuální. V Rybalkových kasárnách vzniká výstavně - prodejní centrum „Floria“. Jistě jeden z nejzajímavějších projektů po roce 1990, ale problémem s vykřičníkem je doprava. V době prodejních akcí lze očekávat výrazně zvýšený provoz automobilů. Již dnes ve špičkách bývá město obtížně průjezdné. Jak bude regulován provoz a minimalizovány negativní dopady na občany??
30. 03. 2012 17:49 | Petr Kominek

Jsem rád, že se zde objevila záležitost obchvatu, pokud mám správné infprmace, tak radnice porsazuje napojení u Autobazaru Drábek a nechce o tom diskutovat, to bude zřejmě ten problém majitelů parcel, který zmínil Korzár. Pan architekt Ondřej Knop navrhl napojení mezi zahrádkami a Jarohněvicemi a 11.4. v 17 hodin v restauraci U Klimešů by se mělo právě o tomto jednat. Uvidíme kdo z radnice přijde a jaké budou názory občanů Vážan, kterých se to přímo týká. Doufám, že jsem nespletl datum a čas, ale budou se roznášet k tomu i letáky. Co se týká zhora prezentované trasy, jsem skeptický stejně jako Pepa.
Ještě k tomu časovému horizontu, věřím, že do 10 let se stavět nebude ale jednat a položit obchvat na hrubo do krajiny je nutné již teď, aby majitelé pozemků věděli co a jak.
30. 03. 2012 16:40 | Korzár

Pavel: Jak už správně podotknul Pepa, nede tu asi ani tak o ochránce přírody, jako o ochránce okolních parcel. A nejde je o jarohněvickou ovčí farmu pana Sedláře. Pokud se nepletu, tak pozemky od Hvězdy patří soukromé zahradní rezidenci pana Vítka z NWT, ty od Kotojed zase developerskému projektu realitky Klíč. Už vidím, jak skáčou radostí nad mostem přes železnici, který jim tam vyroste. Ale kdo ví, mohu se mýlit..
30. 03. 2012 15:17 | Pavel

ad červená nebo modrá. Vcelku souhlasím s Vámi navrženou variantou - vést obchvat pod Hvězdou. Nevím sice co na to ochránci přírody a podobní, je ale pravdou, že střelnicí byl jinak malebný svah Hvězdy zohyzděn příšerným způsobem (kdo to vlastně povolil?). Takže další stavba jako zásah do krajiny už nic nepokazí.
30. 03. 2012 13:47 | Korzár

Pepa: Souhlas. A nedá mi to. Přihřeju tu chladnoucí polívčičku: kde jinde tyhle problémy koření než v tom, že "Komerce v Kroměříži nahradila urbanismus," jak tu o něco níže napsal pan Štětina?
30. 03. 2012 13:34 | Pepa

Vítám debatu o silničním obchvatu. Uvedená varianta má svá pro a sice ta, která uvádí pisatel, má však i proti, obávám se, že v první řadě není vůle radnice města Kroměříže napojovat budoucí obchvat mimo intravilán města Kroměříže a již přeložení zamýšleného napojení na křižovatce u Autobazaru Drábek až za zahrádky před Jarohněvice do katastru obce Jarohněvice bude velký boj. Dalším proti bude zřejmě životní prostředí, neboť pozemky pod Hvězdou jsou vedeny jako sportoviště a plochy rekreace a také přemostění trati včetně toku Kotojedky bude velmi finančně náročné. Dále je nutné myslet také na to, že právě v místě přemostění trati a Kotojedky mezi Jarohněvicemi a Drahlovem by silně narušilo současné bydlení v části s novostavbami a nezanedbatelné take je komu ty pozemky patří a kdo tam bydlí, víte že take např. pan Ing. Marián Sedlář - majitel TOSu, který je právě majitelem velké části pozemků v okolí Jarohněvic? Takže k tomuto návrhu jsem spíše skeptický.
Financovat by stavbu obchvatu měl Zlínský kraj a to právě proto, že se má jednat o krajskou komunikaci II.třídy, ne že by to bylo jedno, ale město Kroměříž by to nemělo stát v podstatě žádné horentní sumy. I když v podstatě to stejně zase zaplatíme my občané.
30. 03. 2012 13:15 | Sandokan

Při nynějším vývoji spíš na desetiletí.
30. 03. 2012 12:47 | A.

Je dobře , že se obchvatu KM diskutuje, je však otázkou kdo to vyprojektuje. dostane na to Město nějaké finance, od koho a kdy? (km silnice stojí dnes podle terénu stovky mil. Kč koho se to bude týkat (vlastníků pozemků) a budou s tím souhlasit(viz dálnice M.B.- Praha).Je to debata jěště na dlouhé roky.

30. 03. 2012 08:35 | Petr

V tom případě s výhledem na dalších cca 30let by bylo dobré vést obchvat až za obcemi Bílany, Trávník a Těšnovice, které za 30 let také mohou být součástí Kroměříže.

Přihlášení do diskuze

nebo se můžete
Zaregistrovat »

Poslední komentáře

29. 01. 2016 - 17:30 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
Stávající senátor za Kroměříž M. Malý v rozhovoru poněkud militaristickém zmiňuje Kroměříž: „…Zažil jsem jeden ...
01. 12. 2015 - 16:18 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
Stalo se viz http://www.ado.cz/ Arcibiskupství převezme první domy z areálu kroměřížského zámku ...
30. 11. 2015 - 18:30 | Petr Pálka
O vánocích v Kroměříži v době I. republiky
kk, jsem si toho vědom, ale nechtěl jsem směšovat nebo zaměňovat původní Vánoce starých křesťanů ...
Jen malá poznámka: podle Pravidel českého pravopisu z roku 1993 se Vánoce píšou s velkým ...
17. 11. 2015 - 17:21 | Petr Pálka
Report ze zastupitelstva 5. 11. 2015
A dodatek. Z kroniky města Kroměříže za rok 2012, kapitolka politické strany atd:: "KDU-ČSL ...
17. 11. 2015 - 17:10 | Petr Pálka
Report ze zastupitelstva 5. 11. 2015
Ze stránek facebookových Hnutí Zvuk 2012 https://www.youtube.com/watch?... ...
08. 10. 2015 - 17:47 | Petr Gremlica
V Kroměříži se diskutovalo o uprchlické krizi
Ano jste tu správně - co se vám nezdá, že na uprchlíky nenadáváme? Účastníci diskutovali - ...
Je fajn vidět, že o uprchlících se dá bavit i kultivovaně. Jak uvedl někdo v ...
Neskutečný článek, jsem vůbec na Kroměřížanovi? Ale tak hlavně že si účastníci rozumněli, lidé s ...
Na jednání společnosti Magic Bus a občanského sdružení Hortus Moraviae lze vidět podobnosti: V případě ...
22. 09. 2015 - 17:07 | Petr Pálka
Report z VI. zastupitelstva z 16.4.
V roce 2005 vydalo město Kroměříž nákladem 2000 kusů životopis Ludvíka Svobody z pera jeho ...
TPLK: Tak s tím Solarisem jsem se seknul, zaměnil jsem trolejbus s autobusy. Zase tak ...