veřejnou zakázku malého rozsahu „Nákup terénního vozidla SUV pro odbor životního prostředí Městského úřadu Kroměříž.“
Tato je šita na míru značce Dacia, modelu Duster s motorizací 1.6. 16V 77kW, 4x4 a pravděpodobně i konkrétnímu dodavateli. Zakázka není zřejmě vypsána v souladu se zákonem (zákaz diskriminace, transparentnost), je vypsána i věcně nesmyslně, lajdácky a diletantsky.
Ouverturou je fakt, že poptává konkrétní, a to bílou barvu. Diletantsky mj. proto, že žádný prodejce díky elaborátu Návrh kupní smlouvy nemůže podat nabídku sám, ale pouze ve sdružení s výrobcem.
Výzva k podání nabídky – v souladu s interní směrnicí města! - požaduje, aby subjekt používal razítko. Je to vtip ze strany zadavatele, protože povinnost užívat razítko žádný předpis nestanovuje. Vyrobí-li si uchazeč razít-ko z brambory, na ní vyřízne hvězdičku, otře v nějakém sajrajtu, bác a má splněno. Ve smyslu zákona se jedná nejen o nesmysl, ale především o akt diskriminace.
Část kouzelného článku 4.6, který psal někdo se smyslem pro humor, cituji: „Zadavatel je po ukončení zadání oprávněn o obsahu návrhu smlouvy dále jednat a vyžadovat jeho úpravu, doplnění nebo změnu.“ Tedy po té, co vybere město vítěze, může si s ním dohodnout úplně jiné znění kupní smlouvy než s jakým se všichni uchazeči přihlásili?! Majstrštyk jako z pražského magistrátu, holt duo ODS a ČSSD umí i u nás v Kroměříži.
Jak bude podepisovat a orazítkovávat uchazeč návrh smlouvy na CD ponechává radnice na jeho fantazii.
Vrchol humoresky je skryt v elaborátu Návrh Kupní smlouvy, kde prodávající prohlásí (kráceno): „Prodávající prohlašuje, že je výrobcem výše uvedeného vozidla.“ Textace vylučuje, aby se prodejce sám ucházel o zakáz-ku, není totiž výrobcem a ani jej nemůže zastoupit. Je vidět, že se na radnici stále najdou lidé, kteří umějí házet svým představeným klacky pod nohy.
Lajdáckost práce jako třešnička na dortu dokumentuje číslování v článku VII., kdy po odstavci 3. jde odstavec 6.
Konec srandy? Ne! Jediným kritériem je cena. Tedy vůbec ne záruka. Zakázka není vypsána na nové vozidlo. Předmětem dodání může být i vozidlo předváděcí i použité se zárukou třeba 2 dny a 5 minut.
Při opisování ze stránek Dacia se do dokumentace dostal jako nechtěná kuriozita i požadavek na „průměr otáčení (m) – NC.“ Ptáme se: Kolik? A to vymysleli na životním prostředí sami?
Dobrý hospodář nestanoví jako jediné hodnotící kritérium nabídkovou cenu, jestliže pořízením vznikají nemalé provozní náklady. Tak dětinsky uvažují ti, kteří se potkají s exekutorem. Předpokládejme, že město kalkuluje nájezd 180.000 km jako je obvyklé u podnikatelů. A v té chvíli vstupují do kalkulace spotřeba a náklady na servis.
Srovnání podstatně vyšší spotřeby Dusteru a konkurenta SUZUKI SX4 4x4 1.6VVT při 180.000 km znamená, že Dacia „sežere“ o 2.880 l benzínu více, při optimistické ceně 40 Kč/l po dobu následujících 5-ti let to činí 115.200 Kč rozdílu. Mimo město 108.000 Kč, po městě 158.400 Kč. Minimálně tento výpočet měl radní vést k tomu, aby poptali i jiný vůz než Dacii. Ale z jejich kapsy to nepůjde, že.
Statistika TÜV report u 2-3 letých aut uvádí Suzuki SX4 na 9. místě před Porsche 911. Duster v ní není, ale jeho sourozenec Logan je na 127.místě. Záruky nejsou shodné, na karoserii má Suzuki dvojnásobnou.
A perlička: Starostka, druhdy kontaktní osoba výstavy Den životního prostředí, pro odbor životního prostředí poptává vozidlo s emisemi CO2 185 g/km. Suzuki udává 149 g/km. Při nájezdu 180.000 km to dělá 6,5 tuny navíc ! To je vzdoušek ! Snad by si paní Hebnarová mohla vzpomenout, že cílem projektu Centra celoživotního vzdělávání, který vedla, bylo „Co může udělat jedinec pro zlepšení stavu životního prostředí-osobní iniciativy, komunitní práce, spolupráce s místními orgány a iniciativami, partnerství.“
A ke specifikaci jako takové: Položili si radní otázky, kolik lidí jezdí obvykle z odboru ŽP na výjezdy ? 2 nebo 5 ? Jak velký náklad vozí ? Potřebují velký „kufr“, když za vozidlem může být tažen přívěs ? Jaká je nejvyšší přípust-ná hmotnost přívěsu, který odbor používá ? Až 1.500 kg ? Má radnice takový přívěs ? Bude jej pořizovat ? Potře-bují úředníci na svých cestách rádio s CD ? Nestačilo by rádio za 500 Kč na baterie, které již někde na úřadě jistě je ? Vyjde-li z kritérií jako jediné (!) řešení bledá (bílá !!!) transsylvánská krasavice, vzdejmež hold francouz-ským inženýrům a rumunským dělníkům, že před lety stvořili zázrak jménem Duster, bez nějž by úředníci odboru ŽP MěÚ v Kroměříži marně klepali na dveře starostky magistry Hebnarové, kteráž by stírajíce slzy volala k uzamčeným dveřím: „Marně, klopete, nemám! Nevím! Nevymysleli! Dnes CO2 vypusťte než své! Běžte, Boženko, do Skaštic pěšky! Šárko, Jarmilo, Marcelo!“
Tato zakázka je malá, nejde v ní o velké peníze … a právě proto je zásadní, že toto vedení radnice i na zadání takto malé zakázky ukazuje své neumětelství. Jak se pak vypisují velké zakázky? Třeba ta na kino? A Danielo, prosím Vás, proč musí být to auto bílé?
Poznámka na závěr: Zdá-li se někomu můj článek osobně laděný vůči paní Daniele Hebnarové, pak je opravdu dobrý čtenář. Já si skutečně myslím, že paní Daniela Hebnarová je nejlepší starostka, jaká kdy v čele Kroměříže stála. Stejně jako JUDr. Hašek je hejtman na svém místě, bo on a jeho úředníci to vloni na jaře s vozem Volkswagen pro odbor dopravy krajského úřadu zvládli na chlup stejně. A pak, že oranžová není modrá. Je. A my již brzy uvidíme, zda paní starostka připojí svůj podpis pod smlouvu.
Radnice zveřejnila 23.3.